Aportacions de la CUP Manlleu al Ple d'abril

Resum de les aportacions de la CUP Manlleu al ple municipal del 17 d'abril:

1. Reglament d'ús de la piscina municipal d'estiu.

Un dels punts del ple va ser la proposta del nou reglament d'ús de la piscina per la temporada d'estiu que presentava l'equip de govern per la seva aprovació.
Des de la CUP vam manifestar que compartíem la normativa prevista, però que en cap cas podíem avalar el règim sancionador que l'acompanyava, on es contemplen multes de 100 a 3.000 € en funció de la gravetat comesa pels usuaris de la piscina.

Aquest règim sancionador és, segons el govern, per evitar la repetició dels conflictes que s'han produït a la piscina en els darrers anys. Per a nosaltres, aquesta no és la solució, ja que no va a l'arrel del problema: els usuaris que han protagonitzat els conflictes en anys anteriors, són adolescents amb un perfil social molt determinat i moltes vegades en risc d'exclusió, i multar-los en base a aquestes sancions desorbitades no només no soluciona el problema, sinó que creiem que el pot agreujar. L'equip de govern pretén combatre l'exclusió amb més exclusió, i per aquest motiu el nostre vot va ser contrari a l'aprovació d'aquest reglament.

La nostra proposta passava per un reglament molt més pedagògic en el qual els educadors socials, els educadors de carrer en fossin els protagonistes. També vam recalcar que per solucionar aquest tipus de conflictes, cal reactivar l'àrea de jovent de l'Ajuntament, desmantellada en els darrers anys pels diferents governs d'ERC, i dotar-la d'eines efectives per treballar adequadament aquest tipus de situacions.

2. Actualització del Pla de Convivència i Diversitat de Manlleu 2018.

Pel que fa a l’actualització del Pla de Convivència i Diversitat, creiem que era important desenvolupar-lo i actualitzar-lo perquè creiem que és una eina necessària per treballar per la cohesió social a Manlleu. També, però, volem exposar que l’únic enllaç que hem tingut fins ara amb aquest pla fet el 2003, han estat les reunions a nivell de grups polítics que hem anat realitzant de tant en tant, les quals creiem que no són operatives. En aquestes reunions trobem a faltar que s’hi faci un seguiment més profund de com s’està desenvolupant el pla, de què s’està treballant i quins objectius s’assoleixen. Creiem que cal aprofundir en aquests temes per fer realment productives aquestes reunions.

Ara que se’n realitza l’actualització, creiem que és un bon moment per posar sobre la taula la necessitat de dedicar més recursos i esforços al pla operatiu. I elaborar-lo amb la participació de tots els agents i entitats del municipi.

3. Moció de suport als Comitès de Defensa de la República.

Els grups  de la CUP, Esquerra, PDeCAT i MÉS vàrem presentar una moció de suport als Comitès de Defensa de la República, i a les accions de resistència civil activa i no violenta que han impulsat, ja que considerem que aquesta és una forma absolutament legítima de protesta davant la situació que hem viscut els últims mesos, que és de total excepcionalitat, on s’ha produït i s’està produint una regressió autoritària duríssima per part l’Estat Espanyol.

Les últimes setmanes hem vist com els partits del 155 (PP, Ciutadans i PSC/PSOE) i els mitjans de comunicació del règim de 78 iniciaven una operació d’estat de criminalització dels CDR titllant-los de violents, de kale borroka o de practicar la insurrecció. Una criminalització que pretenia aplanar el camí pel que vindria després, l’obertura de diligències per part de la Fiscalia de l’Audiència Nacional contra els CDR, atribuint-los possibles delictes de rebel·lió (delicte castigat amb penes de fins a 30 anys de presó). Pocs dies després es van produir les primeres detencions d’activistes de diferents CDRs i ara, a més, s’hi afegia l’acusació gravíssima de terrorisme.

Davant d’aquesta criminalització l'Ajuntament de Manlleu es va posicionar públicament al costat dels CDR i de la resistència civil no violenta com a pràctica absolutament legítima i necessaria. Totes i tots som CDR!

4. Autobús a les zones d'oci nocturn de la comarca.

El PSC va presentar una moció demanant que es promogui des de l’Ajuntament un autobús nocturn pel jovent per anar a les zones de festa de la comarca, i que alhora es faciliti l'oferta d’oci nocturn al polígon de Manlleu.

La CUP creiem que la ciutat té poc oci però alhora constatem que aquest és un tema complex que li cal un debat de llarg recorregut. Vàrem votar en contra de la moció ja que creiem que promovia només un tipus d’oci consumista, que no plantejava altres problemàtiques importants entorn de l’oci i el jovent, que els acords no provenien d’un debat col·lectiu a la ciutat i que no estaven treballats amb els actors pertinents.

Tot i això celebrem que aparegui el debat i convidem a tothom a reflexionar-hi amb qüestions com per exemple: què entenem per oci? Quins models d’oci volem promocionar? Cal només adaptar-se a l’oferta d’oci privat? Nosaltres creiem que no i apostem per promocionar i vetllar l’oci des de l’administració, evidentment l’oci local a Manlleu, i amb especial atenció al que el mateix jovent organitza. En aquest sentit no ens podem estar de recordar com el mateix PSC atacà de manera barroera i demagògica la Fes-te Jove, una experiència potent on el propi jovent s’autoorganitza per omplir 10 dies d’oci cada agost a Manlleu.

5. Redacció del nou POUM.

Al torn de preguntes vàrem demanar, ara que ja hi ha la nova empresa redactora del POUM i amb la sensació de que vindran les presses, com l’Ajuntament vetllarà perquè les conclusions del procés participatiu i les sessions participatives que hem fet els diferents grups polítics quedin reflectides en els futurs passos de la redacció del POUM. L’Enric Vilaregut va contestar que confia en la professionalitat del nou equip de redacció i que ho deixa a les seves mans.