Aprofundim en la progressivitat fiscal

APROFUNDIM EN LA PROGRESSIVITAT FISCAL
Comunicat de la CUP Manlleu en relació a l'Impost de Béns Immobles 2017

El proper 18 d'octubre l'equip de govern de l'Ajuntament de Manlleu té previst presentar a la sessió plenària del consistori una nova proposta d'ordenances fiscals de cara a l'exercici del 2017, és a dir l’esquema d’impostos i taxes per a l’any vinent. Amb el present comunicat, la CUP Manlleu volem fer públiques les nostres propostes respecte aquestes ordenances, les quals fa unes setmanes vàrem fer arribar a totes les formacions polítiques del consistori a qui també hem tingut oportunitat d’exposar i explicar en diferents espais com són les Comissions Informatives.

Un dels principals tributs municipals, pel seu volum de recaptació, és l’Impost de Béns Immobles. Ara fa un any, el Ple va aprovar una proposta d’IBI progressiu treballada conjuntament entre la CUP i l’equip de govern, que per primera vegada establia un IBI diferenciat per al 10% d’oficines, indústries, comerços i aparcaments amb major valor cadastral i que permetia que el 90% restant en tingués un de més baix. Aquesta mesura ha afectat principalment a centres comercials, grans indústries i entitats bancàries i ha beneficiat a la majoria de la població així com al petit i mitjà comerç i indústria de Manlleu.

Des de la CUP pensem que aquest és un esquema que encara disposa de molt recorregut. Creiem que davant de la situació d’emergència social i de profunda desigualtat que viu Manlleu, aprofundir en la progressivitat fiscal és una mesura de mínims que va en la línia de buscar escletxes legals que ens permetin aplicar polítiques més justes i redistributives, sense que això impliqui renunciar a altres mesures realment transformadores. Som conscients que hi ha altres indicadors que serien més fidels al nivell de riquesa, com podria ser la renda, però tot i així considerem que aplicar un IBI progressiu en funció del cadastre és molt més just que no pas no fer-ho.

Una vegada analitzades a fons les dades de Manlleu, la proposta que fem per a l’any 2017 fixa una recaptació final igual a la que s’obtindria amb els tipus vigents aprovats l'any passat, a la vegada que permetria, per primera vegada en molts anys a Manlleu, rebaixar en un 3,75% el tipus d’IBI base (establint-lo al 0,641) que afectaria al 100% d’habitatges, així com al 90% de comerços, indústries, oficines, magatzems i aparcaments amb menor valor cadastral. Una immensa majoria de la població en sortiria beneficiada, a la vegada que contribuiríem a reforçar el petit i mitjà comerç de Manlleu.

Per altra banda, aquesta rebaixa es veuria compensada amb un l’IBI més elevat (establint-lo a l’1,1) pel 10% d’indústries, comerços, oficines, magatzems i aparcaments amb major valor cadastral. Aquest IBI superior afectaria principalment a centres comercials, grans indústries i entitats bancàries de la població. A més, cal recordar que molts d’ells tenen la capacitat de deduir aquest IBI.

Tenint en compte que aquesta proposta és beneficiosa a nivell fiscal per a la gran majoria de la població de la nostra ciutat, així com per al 90% d'indústries i comerços de Manlleu, des de la CUP Manlleu volem expressar que:

- Emplacem públicament a l'equip de govern (ERC i MÉS) i a la resta de forces polítiques de l'Ajuntament de Manlleu a considerar, estudiar i treballar conjuntament aquest esquema d'IBI per tal d'aplicar-lo el 2017.

- Tanmateix, demanem públicament a l'equip de govern de l'Ajuntament de Manlleu, que sigui valent per tal d'aprofundir en la progressivitat fiscal, i deixi de banda les pressions exercides pels representants de lobbies de poder, com la Cambra de Comerç, que operen a Manlleu. En un context de desigualtats, és del tot necessari caminar cap a una fiscalitat justa i equitativa per a la majoria social.

Per últim, volem recordar que aquest esquema, que l’any passat es va introduir per primera vegada, anava acompanyat de dos compromisos públics per part de l'equip de govern que considerem imprescindibles de donar compliment:

1 - El compromís que la recaptació extra que va permetre es destinés i es destini a fer front a la situació d’emergència social.

2 - El compromís d’establir un sistema de subvencions de l’IBI per a les famílies en situació de risc:

- 50% de subvenció als habitatges amb valor cadastral menor de 40.000 euros.

- 25% de subvenció als habitatges amb valor cadastral entre 40.000 euros i 55.000 euros.