Discurs de la CUP Manlleu al Ple de constitució de l'Ajuntament

Avui es constitueix un nou Ajuntament a Manlleu i des de la Candidatura d’Unitat Popular volem posar el focus en la necessitat d’entendre que la política és molt més que tot allò que passa aquí dins.

Bon dia a totes i tots,

Des de la CUP entenem la política com una eina de transformació social, d’autoorganització popular, de treball col·lectiu, comunitari i de base. És només des de la implicació de totes i tots que sorgeixen les veritables alternatives i no pas des de la cultura de la delegació.

En aquest sentit, l’esperança de canvi la tenim dipositada on l’hem tingut sempre. En les persones que aturen desnonaments, al jovent que s’autoorgantiza, al moviment veïnal que re-teixeix el vincle social i comunitari a cada barri de Manlleu, als col·lectius feministes, al moviment LGTBI o en les iniciatives que ens han ensenyat a apropar-nos i a estimar el nostre riu i que ens han obert els ulls al despropòsit que suposa que a Manlleu no puguem beure l’aigua que raja de les fonts, i de la que tantes generacions han gaudit, perquè els nivells de contaminació multipliquen per 6 els límits aptes per al consum humà.

En un món absurd i desigual dominat per un sistema capitalista que ens ha portat a un col·lapse econòmic, ecològic, social i polític... l’aposta municipalista que fem des de la CUP i des de l’esquerra rupturista és que les alternatives s’han de crear des de la base. I estem entestats i compromeses a crear-les a cada carrer i a cada barri de Manlleu.

També són els municipis les barricades des d’on hem de recuperar totes les sobiranies: residencial, sanitària, econòmica, alimentària, cultural... i des d’on, a cop de desobediència, podrem exercir el dret a l’autodeterminació i a la plena independència dels Països Catalans.

I avui, amb un agraïment a les 1.048 persones que ho han fet possible, entrem a l’Ajuntament de Manlleu. I ho fem, no per gestionar les poques escletxes amb les quals el sistema es troba còmode, sinó per empènyer cap a aquests canvis de transformació social que proposem.

Des del convenciment que cal una nova ètica política a les nostres institucions ens hem compromès amb un Codi Ètic clar que presenta mecanismes de transparència, rendició de comptes, limitació de sous i de mandats i mesures contra la corrupció, entre altres. I venim també amb un programa polític del qual en volem destacar tres propostes que creiem claus i urgents:

- Creiem que calen mesures per fer front a la situació d’emergència social que vivim. No pot ser que amb 1.300 pisos buits a Manlleu les persones hagin d’acampar durant 110 dies davant una entitat bancària per fer efectiu el seu dret a un habitatge digne i a una segona oportunitat. Una de les experiències de dignitat més grans que ha viscut Manlleu els darrers anys en la qual el carrer va aconseguir allò que les institucions no van ser capaces. Cal garantir doncs els drets bàsics a tota la població: habitatge, subministraments bàsics, alimentació... i acabar també amb les exclusions al sistema educatiu i garantir una igualtat d’oportunitats reals en tots els àmbits.

- Creiem també que calen mecanismes per fer que la participació sobrepassi àmpliament la institució. Calen plens participatius, pressupostos participatius i espais de participació de caràcter vinculant.

- I la tercera proposta és la municipalització de serveis. Només des de la gestió pública dels serveis del nostre municipi podrem controlar-ne democràticament el seu funcionament.

Les diferents visions polítiques que hem constatat les darreres setmanes han sigut determinants a l’hora de decidir el vot en blanc d’avui. Felicitem les formacions que seran a l’equip de govern i les animem a estar obertes, a poder treballar propostes i a arribar a punts en comú. Des de la CUP ens comprometem aquests quatre anys a treballar des d’una oposició activa i constructiva i, per què no?, també crítica quan faci falta.

A les classes populars ens devem i ens sentim hereus de totes les persones que ens han precedit en la lluita en el llarg fil roig de la història obrera de Manlleu. Perquè ens estimem Manlleu el volem alegre, rebel i insubmís. Un Manlleu que ha estat, és i serà terra de pas, i així és com el volem, divers i intercultural. Un Manlleu que ha enviat a la paperera de la història el racisme i el feixisme que hi havia dins aquest Ajuntament. Un Manlleu que volem orgullós de tots els seus barris i que a cada injustícia la seva gent sapiguem trobar, col·lectivament, les alternatives més democràtiques, transformadores i socialment justes.

Avui entrem a l’Ajuntament però seguim al carrer que és on tot comença i on tot acaba. Visca la terra!

Manlleu, 13 de juny de 2015 CUP Manlleu