La CUP Manlleu diem "NO" a un pressupost amb cap voluntat de canvi

Comunicat: Manca de transparència, participació i ètica política. La CUP Manlleu diem "NO" a un pressupost amb cap voluntat de canvi

A través del present comunicat, la CUP Manlleu volem fer públics i extensius a tota la població els arguments que ens han portat a oposar-nos i a votar en contra del pressupost de l’Ajuntament de Manlleu pel 2017 el passat dimarts 20 de desembre al Ple Municipal:

PRIMER. El procés d’elaboració del pressupost es va realitzar d’esquenes a la població. Ja no és només el fet que la població no va tenir la capacitat d’incidir i marcar les línies principals del pressupost com creiem que hauria de ser, sinó que directament la informació que va tenir la població sobre els comptes fins al dia de la seva aprovació va ser totalment nul·la.

Fa molts mesos que aquest pressupost s’estava treballant i la primera i única oportunitat que els diferents partits vam tenir per debatre’l va ser just una setmana abans del ple, a la Comissió Informativa, quan ja estava del tot tancat. L’equip de govern va renunciar a tot el treball que hauríem pogut fer la resta de grups polítics i no es va permetre que hi féssim aportacions que haurien pogut enriquir-lo. Si bé és cert que el pressupost aprovat inclou una partida de 30.000 euros en concepte de pressupostos participatiu, que la població pugui decidir sobre aquest simbòlic 0,17% del pressupost és evident que no el converteix en participatiu, quan no hi va haver ni transparència ni mecanismes per poder decidir què es prioritzava i marcar-ne les línies generals.

SEGON. Entrant a valorar el contingut del pressupost, des d’una convicció municipalista, la CUP sempre hem denunciat les restriccions que ens imposen lleis com LRSAL o els límits de l’estabilitat pressupostària i sempre defensarem més capacitat de decisió per part del món local. És evident que l'Estat espanyol, mitjançant aquesta legislació, té pràcticament intervinguts a nivell econòmic els ajuntaments catalans, però tampoc no avalarem la resignació que va mostrar l’equip de govern quan afirmava que “no hi havia pràcticament marge” per fer política amb aquest pressupost.

Creiem que és un error conformar-se a gestionar la misèria del dia a dia i creiem que sí que hi havia molt marge per a fer política, tant per la banda dels ingressos com per la banda de les despeses.

TERCER. Sobre l’import total del pressupost, aquest creix 622.814 euros fins arribar als 17.006.494 euros. Aquest increment, principalment, ve de l’Impost del Valor dels Terrenys Urbans o plusvàlua (+245.000 euros) (+44,14 %) i de l’Impost Sobre Construccions, instal·lacions i Obres (+219.00 euros) (+150 %).
Ens preocupa que l’equip de govern fiï el pressupost a increments derivats de noves construccions, de compravendes i, en definitiva, d’activitat especulativa al municipi. Ens preocupa però no ens sorprèn, ja que els últims mesos hem pogut comprovar com en aquesta línia s’impulsaven projectes com el nou Esclat a Can Brocato o com l’intent (de moment fallit però no aparcat) d'instal·lar un Mercadona al Poquí.

Aquests dos impostos són molt conjunturals i fer previsions a l’alça creiem que és una irresponsabilitat. Fins i tot l’informe tècnic alerta sobre les previsions que l’equip de govern ha realitzat: sobre la plusvàlua afirma textualment que “la xifra estimada és força arriscada” i, sobre l'ICIO, que “existeix un important risc de no assolir les previsions”. Per tant, és prou notori que hi ha un alt risc d'incompliment i que les xifres del pressupost del 2017 produeixin un dèficit econòmic per l'Ajuntament.

Per altra banda, una part important de l’increment del pressupost ve de l’IBI progressiu que vam pactar la CUP i l’equip de govern a finals del 2015, el qual permet una recaptació extra de 154.000 euros a través de gravar més els grans centres comercials, les grans indústries i les entitats bancàries, principalment.

Volem recordar que aquest any hi havia marge per anar més enllà en la progressivitat i, fins i tot, en la recaptació, però no hi va haver voluntat política d’explorar aquesta via. L’acord de l’any anterior anava acompanyat del compromís d’establir un sistema de subvencions de l’IBI per a les famílies amb situació de risc i al Ple Municipal vàrem reivindicar que es dónes compliment a aquell compromís segons els criteris acordats.

QUART. Manlleu viu una situació d’emergència social, amb un atur que oscil·la entre el 18 i 20% des de fa massa anys, amb una desigultat molt alta (l’1% de la població de Manlleu té el 20% de la riquesa) i amb més de 500 famílies que han de fer ús del banc d’aliments al llarg de l’any. Creiem que aquest pressupost no fa tot allò que està al nostre abast per a revertir aquesta situació, ja que la partida de serveis socials baixa 7.098 euros, situant-se als 1.146.591 euros.

CINQUÈ. Els últims anys s’ha anat desmantellant progressivament l’Àrea de Jovent. Hem perdut les poques figures existents: el punt juvenil Si-dral va desaparèixer, vam perdre la informadora de jovent, la tècnica de jovent, i les educadores de carrer sempre acaben depenent de plans d’ocupació de pocs mesos de durada. Ens cal reactivar l’àrea per donar resposta als reptes que tenim en l’àmbit juvenil sobre accés a l’habitatge, assessorament i orientació, emancipació, educació sexoafectiva… etc. En cap cas es preveu un desplegament polític al pressupost de 2017 per tal d'abordar aquestes qüestions.

Aquest desmantellament de l’àrea es pot comprovar també a través de l'evolució pressupostària dels darrers anys: hem passat dels 234.637 euros que s’hi destinava el 2008 als 48.036 euros actuals. un ridícul 0,28% del pressupost. La regidoria de jovent a Manlleu ara mateix és el jovent que s’autoorganitza al marge de l’Ajuntament.

SISÈ. L'equip de govern sí que ha trobat marge de maniobra política en la partida destinada a retribucions dels càrrecs electes (dedicacions parcials i exclusives de l’equip de govern, retribucions per assistència als diferents òrgans i subvencions als grups municipals), que té un increment de 118.155 euros (passant de 211.582 euros a 329.737 euros). Un increment que considerem escandalós; la població ha de saber que les retribucions de les 12 persones de l'equip de govern ens costaran 273.462 € aquest 2017. Estem parlant d’uns increments i unes xifres que no ajuden gens a dignificar la política i a entendre-la com a un compromís col·lectiu que tenim totes i a tots amb la població.

SETÈ. Aquest 2017 destinarem 2.196.724 euros del pressupost al deute públic (2.001.120 euros a amortitzacions i 195.603 euros a interessos del deute). Com ja vam exposar fa uns mesos a través de la campanya ‘La Banca ens roba’, creiem que aquest 12,91% del pressupost és una xifra prou important (el doble pràcticament que la de serveis socials) com per fer una auditoria d’aquest deute per saber com es va endeutar l’Ajuntament, com va revertir aquest deute a la població i obrir un debat a la població sobre quina política ha de tenir aquest Ajuntament respecte el deute de cara el futur. VUITÈ. L'actual equip de govern -i els anteriors encapçalats per ERC- han apostat els darrers anys per l’externalització de diferents serveis com la gestió del pàrquing i de la zona blava, la gestió de l’aigua o la gestió de les escombraries. Analitzant el pressupost, constatem que la gestió privada d'aquests serveis incrementa el seu cost i, a més, en perdem el control democràtic per assegurar la seva funció pública. Lamentem que l'actual pressupost aprovat pel 2017 sigui continuista en aquest sentit i no contempli mesures per revertir aquesta situació.

A través del present comunicat, la CUP Manlleu volem fer públics i extensius a tota la població els arguments que ens han portat a oposar-nos i a votar en contra del pressupost de l’Ajuntament de Manlleu pel 2017.