Presentació del llibre 'Unitat Popular' a Manlleu

El passat divendres 7 de setembre a la sala d'exposicions de Can Puget va tenir lloc la presentació del llibre “Unitat Popular. La construcció de la CUP i l'independentisme d'esquerres”, a càrrec del seu autor, l'Albert Botran.

En la seva xerrada, l'autor va exposar la història del moviment independentista d'esquerres des dels darrers anys de la dictadura franquista fins els nostres dies. Va explicar la implantació en l'àmbit municipal a partir de les eleccions de 1979, la dificultat de crear una organització sòlida que aglutinés tot el moviment, el cop que va suposar l'operació Garzón a escasses setmanes abans de la inauguració dels Jocs del 92, la dura travessa dels anys 90 i com, a partir d'una nova fornada de militants, es va anar estructurant una casa comuna capaç de recollir la força del moviment, la CUP.

En les intervencions posteriors a la presentació, es va parlar dels reptes de la CUP en el panorama actual i de la situació política general del país. A partir de les aportacions del públic, l'Albert Botran va definir quins són, al seu parer, els tres encerts més importants de l'independentisme d'esquerres des de la transició:

- ha mantingut sempre una línia política coherent de rebuig del marc institucional de l'estal espanyol.

- ha combinat en la seva acció els aspectes social i nacional.

- ha concebut l'acció política com la combinació del treball institucional d'una banda i la mobilització social a partir de grups de base de l'altra.

L'Albert, membre del Secretariat Nacional de la CUP, considera que aquesta organització és important i té un gran potencial de treball a partir de tres reflexions.

- té presència institucional. En l'actual marc d'acció polític és molt difícil accedir a les institucions. La CUP ha de saber aprofitar la seva presència per demostrar que hi ha maneres alternatives de fer política des de les institucions.

- és un punt de trobada. Maneres diferents de veure l'esquerra independentista estan confluint a la CUP. Això dona un important potencial de creixement, però cal ser molt curosos a gestionar la diversitat dins l'organització.

- té capacitat de mobilització popular. Aquest punt, l'Albert l'havia assenyalat com un encert en la història del moviment, i considera que és un actiu molt important que ha de saber conservar.

Per acabar, l'Albert va fer una interessant reflexió sobre l'independentisme. Ell considera que aquest moviment és l'únic que es qüestiona l'ordre establert des dels seus fonaments, i això el converteix en un ideal transformador capaç d'il·lusionar la gent.