Article: L'habitatge és un dret. Parlem-ne

L’habitatge és un dret, una necessitat fonamental i com a tal n’ha d’estar garantit el seu accés a tothom. La situació d’emergència habitacional  que va esclatar fa gairebé 12 anys degut a l’estafa immobiliària continúa, ara agreujada amb la nova bombolla dels preus del lloguer a causa de l’acaparament d’habitatge per part de fons voltors i empreses especuladores i del turisme en alguns municipis.

A Catalunya, 61 desnonaments diaris i gairebé 450.000 pisos buits segons Idescat són algunes de les dades de les nefastes polítiques d’habitatge dels últims anys. Manlleu no s’escapa d’aquesta emergència malgrat disposar d’uns 1500 habitatges buits.

Els ajuntaments, com a administració més propera a la ciutadania, reben i han d’atendre l’emergència en primer terme.  Malgrat les reduïdes competències en habitatge, els municipis disposen d’eines per a garantir el dret a l’habitatge digne per a totes les veïnes.

Les propostes municipalistes de les CUP posen el focus en aturar els desnonaments i desallotjaments, i en ampliar el parc d’habitatge públic fent servir totes les eines disponibles traspassant les limitacions sempre que calgui.

Les persones que es troben en situació d’exclusió residencial afectades per amenaça de desnonament han de trobar a l’Ajuntament un suport integral en totes les dimensions necessàries per aturar-lo i garantir el reallotjament.

En aquest sentit, l’aplicació de la Llei 24/2015, nascuda de la iniciativa popular, així com altres lleis vigents en la matèria, és urgent atès que és una eina potent per frenar l’emergència i per mobilitzar l’habitatge buit en mans de grans tenidors, habitatge que no compleix amb la seva funció social.

Les propostes per ampliar el parc d’habitatge públic passen per dotar d’eines per fomentar la cessió d’habitatges als ajuntaments per part de propietaris privats (petits o grans tenidors),  sancionar l’ús anòmal dels habitatges buits, impulsar i facilitar la rehabilitació, exercir el tanteig i retracte i promoció de nous habitatges protegits en lloguer.

Promoure la borsa de lloguer és clau perquè el municipi disposi d’un fons d’habitatges social que permeti frenar l’alça dels preu del lloguer i fer front a les emergències.

En el context creat per les polítiques d’habitatge especulatives i excloents, l’ocupació d’habitatges és legítima. La nostra proposta passa per promoure fórmules de mediació i regularització de les ocupacions, així com per facilitar l’empadronament i accés als subministraments bàsics.

En íntima relació amb l’accés a l’habitatge, cal garantir l’accés als subministraments bàsics i fer front a la pobresa energètica. L’actuació municipal en aquest àmbit implicarà la sanció a les subministradores que tallin el subministrament a persones en exclusió residencial, i obligar-les a la condonació de deutes, mesures de promoció de l’eficiència energètica i ús de l’aigua, aplicació de tarificació social en els serveis.

Dotarem també d’eines fiscals per tal d’incentivar l’ús social de l’habitatge i sancionar-ne l’ús anòmal i especulatiu. En aquest sentit, farem també incidència per tal que la recaptació d’impostos relacionats siguin transferits als ajuntaments.

Més enllà del municipi, la proposta de les CUP busca sumar municipalisme i mobilització social, per exigir la regulació dels preus del lloguer, una llei d’arrendaments que protegeixi la llogatera, i per  unes polítiques d’habitatge basades en la garantia de drets i no en l’especulació.

Perquè volem un municipi lliure de desnonaments i on es pugui viure amb dignitat.

Manlleu, 6 de maig de 2019

Maira Costa, CUP Manlleu