Aportacions de la CUP al ple de desembre
Algunes de les aportacions de la CUP Manlleu al ple municipal del 18 de desembre de 2018:
1. Aprovació inicial del POUM de Manlleu
Un altre model urbanístic per Manlleu és possible:
Aquest passat desembre es va aprovar al ple municipal la fase inicial del nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) de Manlleu. Des de que va començar la seva redacció, ara fa quasi quatre anys, des de la CUP hem anat fent propostes per aconseguir trencar la lògica que més creixement equival a millor qualitat de vida, i apostar per propostes urbanístiques encaminades cap a un nou model, centrat en les persones i la sostenibilitat.
Era essencial planificar el futur de la ciutat aplicant la perspectiva de gènere en tot el procés, i per tant, partir de l’experiència quotidiana de les dones per repensar la relació que tenim amb l’espai públic. Si s’hagués aconseguit repensar els barris i espais de Manlleu perquè fossin més amables, hagués sigut el conjunt de la població la que n’hagués sortit beneficiada. Per aplicar aquesta perspectiva és indispensable involucrar amplis sectors de la població en donar resposta a aquestes necessitats quotidianes.
Lluny d’aquests objectius, s'ha aprovat un POUM que segueix pràcticament amb la lògica dels plans anteriors, amb més creixement i més ocupació de terreny agrícola, augmentant el sòl urbanitzable en 55 hectàrees més que l’actual.
La ronda nord-oest projectada en aquesta pla, que enllaçarà la rotonda de la Serpent fins més enllà de la Benvinguda, creiem que és totalment innecessària, ja que l’entrada natural dels camions i vehicles pesats cap al polígon es podrà realitzar clarament per la Miranda. D’aquesta manera haguéssim pogut evitar una important destrucció de sòl agrícola i un fort impacte paisatgístic irreversible entre d’altres llocs, al Poquí.
Aquesta ronda també contempla la construcció d’una nova gran superfície comercial a la zona del Poquí, perjudicant novament el petit comerç. És incompatible defensar el comerç de barri i alhora augmentar encara més el nombre de grans centres comercials. Hagués calgut limitar l’establiment de grans àrees comercials i per tant, apostar clarament per fomentar el teixit comercial a Manlleu, format per botigues que donen vida als barris i redistribueixen gran part dels recursos entre la ciutadania.
A Manlleu des de fa anys vivim una situació d’emergència social en l’àmbit de l’habitatge i en tots aquests anys no s’han aplicat polítiques públiques valentes per intentar garantir i blindar aquest dret. El POUM aprovat no respon a aquesta necessitat, sinó que obre la porta a la construcció de cases unifamiliars aïllades al Fugurull, amb un gran creixement de sòl urbanitzable. Alhora es preveuen 974 nous habitatges, quan només amb habitatges buits i sòl residencial vacant, Manlleu podria arribar a créixer més de 13.000 habitants dins la població.
La urbanització del Fugurull connectarà amb el nou pont previst sobre el riu Ter entre el Pavelló i el camp de futbol, que ha estat dibuixat sense un debat a fons sobre la seva necessitat, objectius i impacte al territori, amb els informes de mobilitat i ambientals sobre la taula. Això sí, la situació del nou pont comportarà la immediata especulació immobiliària a la zona del Fugurull, construint principalment cases de luxe. El nou pont (viaducte) està dibuixat amb una llargada de 370 metres, degut a temes d’inundabilitat, i està previst que tingui un cost de més de 5 milions d’euros, inassumible per l’Ajuntament a curt termini.
Davant d’aquesta aprovació inicial del POUM de Manlleu, des de la CUP ens hem vist obligats a votar-hi en contra. Malgrat tot, seguirem incidint perquè tenim l’esperança que un altre model urbanístic per Manlleu és possible.
2. Connexió Avinguda Pirineus
Tal com hem defensat altres vegades, des de la CUP entenem que l’entrada lògica de camions cap al polígon s’ha de fer per la Miranda, i per tant veiem coherent que s’adeqüi l’avinguda Pirineus. Creiem que és l’entrada amb menys impacte al territori i que s’adequa a les necessitats de mobilitat, allunyant el trànsit pesat del nucli urbà. Som crítics perquè aquest fet no va acompanyat de la retirada del projecte de la ronda nord-oest, per nosaltres innecessari, ja que és una ronda que hipoteca molts metres quadrats de sòl agrícola, que acabaran sent irrecuperables.
3. Aprovació provisional del sector del Mas
4. Moció de suport als presos polítics en vaga de fam
5. Moció per un debat sincer amb la comunitat educativa sobre un nou marc regulatiu integral de l'espai del migdia als centres educatius de titularitat pública.