Comunicat entorn el Pla d'actuació local de Serveis Socials

A l'ordre del dia del ple muncipal convocat pel proper dimarts 24 de novembre, hi ha previst el punt de debat i aprovació del nou Pla d'Actuació Local dels Serveis Socials de Manlleu. Aquest pla, redactat per la regidoria de Promoció Personal i Social de l'Ajuntament de Manlleu, pretén esdevenir un document base en el qual s'hi fixen i especifíquen quins han de ser els objectius polítics i estratègics en matèria de serveis socials pel que resta de legislatura.

Des de la CUP Manlleu hem estudiat i treballat aquest document base al llarg dels darrers dos mesos, tant en les diferents reunions mantingudes amb la regidora i l'equip de govern, com a les assemblees internes de la nostra formació política. Com a resultat d'aquest treball, hem elaborat un seguit de vint mesures -que us exposem a continuació- que creiem imprescindibles portar a terme per fer front al context d'emergència social que colpeja dia rere dia Manlleu i el país en el seu conjunt.

Valorem positivament que algunes d'aquestes mesures hagin estat incorporades per part de la regidoria al Pla d'Actuació Local de Serveis Socials. Però alhora creiem que és objecte de crítica que dues de les mesures que són prioritàries al nostre entendre no hagin estat acceptades o valorades amb el compromís polític que requereixen. Aquestes dues mesures són:

- Denúncia pública i oficial per part de l'Ajuntament a totes aquelles entitats bancàries que no col·laborin en matèria d'habitatge social.

- Compromís per part de l'equip de govern de no participar, a través de la Policia Local, en la repressió als moviments socials.

Volem deixar palès que cap d'aquestes dues mesures no han de significar cap mena de cost econòmic per l'Ajuntament, únicament exigeixen voluntat política. I la falta de voluntat política en aquests casos per part de l'equip de govern, evidencia la llunyania que encara existeix entre la institució i la realitat social manlleuenca.

A continuació, us exposem el document complet treballat per la CUP Manlleu que inclou les vint mesures proposades per al Pla d'Actuació Local de Serveis Socials.

PROPOSTA D'OBJECTIUS PEL PLA LOCAL DE SERVEIS SOCIALS A MANLLEU:

Fonament: entenem els Serveis Socials com una eina més de transformació al servei de tota la població, garants dels drets socials de tothom, amb especial dedicació a les persones més vulnerables.

Objectius generals:

1. Realitzar un diagnòstic exhaustiu de la situació social i econòmica de la població de Manlleu.

2. Garantir l’atenció a totes les persones en situació de vulnerabilitat social que es dirigeixen a serveis socials, incloses les persones sense residència legal que viuen al municipi.

3. Facilitar l’empadronament al municipi a totes les persones que el sol·liciten, sense cap restricció atès que l’empadronament és un dret.

4. Garantir el dret a l’habitatge digne per a tota la ciutadania mitjançant l’accés a ajuts per a habitatge i amb l’ampliació del parc d’habitatge social públic i privat. Cap desnonament ni desallotjament al municipi.

5. Acceptar les propostes sorgides de la PAH -Plataforma d'Afectats per la Hipotèca- com a pròpies en matèria d'habitatge, i adoptar el compromís per part de la regidoria i l'Ajuntament en el seu conjunt de portar-les a terme de forma prioritària.

6. Adoptar el compromís per part de la regidoria i l'Ajuntament en el seu conjunt a denúnciar de forma pública i oficial a les entitats bancàries que no col·laborin en matèria d'habitatge o qualsevol altre causa social.

7. Adoptar el compromís per part de la regidoria i l'Ajuntament en el seu conjunt de no enviar els cossos policials municipals a reprimir mobilitzacions de caire social que es produeixin a Manlleu.

8. Garantir uns ingressos mínims dignes a totes les famílies i persones del municipi prenent com a base de referència la renda garantida de ciutadania.

9. Eliminar l’analfabetisme i millorar l’ocupabilitat de tothom mitjançant la promoció transversal de l’educació d’adults i al llarg de la vida, i l’augment de recursos educatius i ajuts per a estudiar.

10. Garantir la igualtat de condicions i oportunitats reals per a tothom en tots els àmbits de ciutadania, aplicant sempre que calgui mesures de discriminació positiva .

11. Promoure la participació en la presa de decisions i el treball social comunitari en xarxa amb totes les àrees de l’ajuntament, amb altres institucions públiques presents al municipi i amb les entitats, associacions, tercer sector social i moviments socials.

12. En aquest sentit, explorar la possibilitat de transformar el Consell de Serveis Socials en un òrgan polític vinculant i d'empoderament popular mitjançant el teixit associatiu de Manlleu, així com obrir-lo a altres entitats que avui no hi estan convidades.

13. Millorar l’entorn de treball de l’equip de professionals dels Serveis socials i ampliar la plantilla amb educadors de carrers que atenguin prioritàriament les necessitats de la joventut i professionals del treball social comunitari.

14. Treballar a fons la coordinació amb els serveis púlbics del municipi de forma transversal -escoles, CAP, etc- per detectar possibles casos d'emergència social i extreure'n informació estadística amb finalitats preventives i d'actuació.

15. Estudiar la possibilitat d'incorporar la figura de l'educador/a social a les escoles públiques de Manlleu per tal garantir la igualtat d'oportunitats a tot l'alumnat i afavorir el treball comunitari amb famílies, entitats i serveis públics de l'entorn més pròxim a l'escola.

16. En aquesta línia, aprofundir en el treball comunitari als barris implicant a tots els agents socials -escoles, AMPA's, entitats, serveis públics, associacions de veïns, etc-.

17. Adoptar el compromís de treballar la vinculació Serveis Socials / Policia / Joves amb perfil socioeconòmic baix amb risc d'exclusió social. Revertir les funcions repressores de la policia per dotar-les d'un caire social, mediador i preventiu.

18. Dotar de contingut polític el Pla de Gestió de la Diversitat. En aquest cas, pensem indispensable la figura de l'educador/a social. Les dades treballades en aquest òrgan han de tenir un caràcter qualitatiu.

19. Aplicar polítiques feministes de forma oberta. En aquest sentit, pensem que és imprescindible el manteniment del SIAD, i adoptar el compromís de potenciar i aplicar el pla comarcal LGTBI -en redacció-.

20. Acabar amb les retallades a Serveis Socials: ampliar la dotació pressupostària dels serveis socials a través de fons municipals propis i de recursos externs.

"Entenem els Serveis Socials com una eina més de transformació al servei de tota la població, garants dels drets socials de tothom, amb especial dedicació a les persones més vulnerables."