Discurs de la CUP Manlleu al ple de constitució de l'Ajuntament

Bon dia a totes les manlleuenques i manlleuencs, bon dia al nou consistori,

Avui es constitueix un nou ajuntament a Manlleu. En primer lloc agraïm a les 1161 persones que ens han fet confiança amb el seu vot i a totes les manlleuenques i manlleuencs, perquè s’impliquen, debaten, s’organitzen i participen en la vida política i social. És un honor representar-vos i ho farem amb compromís, coherència i responsabilitat.

Els temps de corrupció i estafa neoliberal, de col·lapse ecològic, d’involució dels drets socials, de crisi democràtica i deriva repressiva que estem vivint els últims 10 anys han tingut, malgrat tot, un aspecte altament positiu que ha estat i és l’impuls de la mobilització i l’autoorganització social. Hem vist el poble autotutelant els seus drets i desobeint cada vegada que el sistema i l’administració, també a la nostra població, deixa famílies al carrer, o quan ens neguen el dret a decidir col·lectivament el futur, com vam fer l'1 d'octubre. Arreu del país, i també a Manlleu, defensant durant tot el cap de setmana els 5 col·legis electorals per garantir que aquell dia a Manlleu tothom pogués votar lliurement.

El poble, l’organització col·lectiva s’ha estès, ha desenvolupat major consciència del comú i s’ha implicat en projectes de comunitat en lloc de deixar-ho tot en mans de l’Estat, les administracions públiques i el poder. I continuarà fent-ho.

A l’ajuntament (la institució), des de la CUP entenem que tenim el deure d’escoltar, promoure i incorporar totes aquelles iniciatives, mobilitzacions, creacions que treballen per la defensa dels drets humans i socials, per una societat cohesionada i cohesionadora, viva i activa. L’ajuntament ha de tenir sempre les portes obertes, molt obertes, a la participació, especialment en les planificacions estratègiques i en els pressupostos.

Manlleu necessita d’una clara voluntat de treballar per a la garantia dels drets socials, especialment els més bàsics que moltes ciutadanes veuen vulnerats, i reduir les desigualtats socials. Alhora ha de construir una ciutat ecologista i feminista. Per als 4 anys de legislatura que ara comencen, ens proposem continuar treballant de valent per a la gent i amb la gent per construir aquesta ciutat.

Les nostres prioritats de treball es dirigiran a la defensa del bé comú per sobre dels interessos privats i a la garantia dels drets socials per a tothom. És especialment urgent combatre les desigualtats i garantir les necessitats bàsiques a totes les persones amb polítiques clares i valentes, especialment en habitatge, feminisme i no discriminació, i en la defensa d’una educació pública inclusiva i al llarg de la vida.

D’altra banda, també és prioritària la municipalització dels serveis públics per compromís democràtic i per socialitzar els beneficis de la gestió col·lectiva en lloc que els capitalitzi el sector privat més lucratiu.

Vetllarem per un desenvolupament urbanístic feminista, equilibrat i no depredador del territori natural, que alhora faciliti la cohesió social en lloc de la segregació elitista en barris separats de la vida del poble i que no suposi un endeutament innecessari i desmesurat.

Ens preocupa l’entrada de nou al consistori de partits d’ideologia racista, masclista i feixista. Alguna cosa no s’ha fet bé en relació a la convivència i cohesió social. Cal treballar per la igualtat de totes les persones i per reforçar els vincles socials del barris i del poble. Serem contundents en denunciar aquestes actituds que atempten contra la dignitat de les persones i els drets humans i que pretenen criminalitzar la pobresa i la immigració. L’empobriment de les condicions de vida és responsabilitat dels poders polítics i econòmics a tots els nivells, no dels estrats més desafavorits de la societat. No ens cansarem de dir-ho i esperem d’aquest nou govern municipal que actuï amb una gran convicció per tal que la vida comunitària de Manlleu no es deteriori, i que no toleri, sense matisos, cap actitud racista, masclista o feixista.

Aquests darrers dies hem constatat diferents voluntats en el camí cap a construir conjuntament polítiques clarament d’esquerres. Diferències que ens porten a decidir el vot en blanc d’avui. No obstant, perquè creiem en totes les persones i vides de Manlleu, des de la CUP ens comprometem a participar des d’una oposició constructiva, activa i coherent, i també crítica, quan calgui.

En aquesta nova legislatura que iniciem, doncs, ens mou continuar lluitant per un món i un Manlleu “on siguem socialment iguals, humanament diferents i totalment lliures”. Visca Manlleu! Visca la terra!

CUP MANLLEU
Ple de Constitució legislatura 2019-2023