Comunicat de la CUP Manlleu en relació al pacte de govern entre ERC i el PSC a l'Ajuntament de Manlleu
Aquesta setmana, s’ha anunciat i presentat públicament l’acord de govern entre ERC, PSC, MÉS i la regidora no adscrita Maite Gallifa a l’Ajuntament de Manlleu. Davant d’aquest acord, des de la CUP Manlleu creiem convenient fer públic i extensiu a tota la població el nostre posicionament al respecte a través d’un seguit de consideracions, reflexions i posicionament polítics:
PRIMER. Des de fa mesos, l’Equip de Govern -format fins fa poc únicament per ERC i MÉS- ha estat buscant alguna formació política que li garantís tenir majoria al Ple de l’Ajuntament de Manlleu i estabilitat al llarg dels quatre anys de mandat. Al llarg d’aquest temps, ha tingut contactes amb totes les forces polítiques.
La CUP també va disposar de diferents ocasions per poder valorar amb l’Equip de Govern municipal quins punts de trobada i possibilitats d’acord hi havia; en cadascuna d’aquestes trobades, el nostre plantejament sempre va ser el de no tancar-nos a res ni posar límits, tot i posar sempre el model de Manlleu que defensem, el programa polític i el nostre codi ètic damunt la taula per mesurar quin grau de coincidència i marge de col·laboració hi podia haver. Des de la nostra cultura política no entenem que pactar signifiqui intercanviar estabilitat a canvi d’unes determinades regidories i quotes de poder.
Apostar per aquest procés de creació de consensos entorn un projecte concret per Manlleu -que nosaltres defensem que ha de ser de transformació- segurament requereix més esforços i valentia política que no pas pactes únicament en base a un repartiment de regidories, però pensem que els resultats i el potencial de millora per Manlleu és molt major. Malauradament, ha acabat pesant molt més l’objectiu de la majoria aritmètica: poc importava de quina formació política vinguessin els vots sempre que asseguressin estabilitat i majoria absoluta.
SEGON. Amb aquesta lògica de posar per davant de tot el projecte que tenim per Manlleu, la nostra màxima des que vàrem entrar a l’Ajuntament ha estat centrar-nos en aportar propostes i idees en tots i cadascun dels temes que hem anat tractant al llarg dels darrers mesos, amb la voluntat d’incidir-hi. En diversos àmbits ho hem aconseguit i hem pogut arribar a consensos amb l’Equip de Govern. Bons exemples són: l’esquema progressiu d’ordenances fiscals que ara fa un any, per primera vegada, vam aplicar a Manlleu; el canvi de nom de tres carrers amb connotacions franquistes i/o feixistes, provinent d’una moció que havíem presentat des de la CUP a l'entorn de la memòria històrica; el compromís, adoptat també a través d’una moció nostra, d’avançar cap a uns pressupostos que s’elaborin de manera participativa amb la implicació i incidència de tota la població de Manlleu.
A l’altra cara de la moneda, trobem molts àmbits on hem tingut posicionaments divergents o no hi ha hagut la voluntat i la valentia política d’aplicar mesures i projectes mínimament transformadors per a Manlleu i en benefici de la majoria de la població: en l’àmbit de l’habitatge s’han incomplert reiteradament els compromisos de denunciar públicament i sancionar les entitats bancàries amb pisos buits a Manlleu o de desplegar la Llei 24/2015 d’emergència habitacional; hem estat molt crítics amb el fet que s’externalitzés a una empresa privada el servei de gestió del pàrquing i de la zona blava una vegada l’havíem recuperat, perdent així una oportunitat preciosa de repensar-ne el funcionament pensant en la mobilitat i les persones; sobre el model de comerç de Manlleu, hem discrepat quan des de l’Ajuntament s’han impulsat projectes com el de l’Esclat a Can Brocato o la requalificació -aturada in extremis- de 20.788,02 m2 al Poquí per instal·lar-hi un gran Mercadona enlloc de prioritzar el petit i mitjà comerç i la protecció del sòl agrícola; no podem avalar tampoc que s’utilitzi l’ordenança de civisme amenaçant de sancionar accions que deriven de situacions de pobresa estigmatitzant i criminalitzant aquest fet; lamentem que es tanqués també la porta a la proposta de reformular el funcionament dels plens municipals per introduir-hi mecanismes de participació com ja fan a moltes altres poblacions al nostre país; creiem també que cal modificar el conveni amb el BBVA per la nova biblioteca, per tal de blindar-ne la continuïtat -cosa que ara no està garantida- i desvincular-nos d’aquesta entitat a mig termini; també vam proposar una auditoria del deute de l’Ajuntament per analitzar com, en base a què i quin retorn social havia tingut l’endeutament públic, cosa que se’ns va negar.
Pensem que és important parlar d’aquestes qüestions concretes per anar perfilant els projectes i prioritats de cada formació i així poder comparar-los, treballar-los, confrontar idees sempre que faci falta, veure punts de coincidència i arremangar-nos per trobar les millors maneres de fer avançar Manlleu.
TERCER. Una vegada hem conegut els detalls del pacte -a través de la premsa i les xarxes socials- hem pogut analitzar quins canvis s’han realitzat en la distribució i organització de les regidories. En la lògica del que exposàvem, tenim dubtes raonables que aquestes modificacions responguin a una anàlisi pausada de quins canvis necessita l’Ajuntament per donar resposta als reptes que té la nostra població, com creiem que seria el més interessant. Pensem, doncs, que aquestes modificacions responen a la lògica d’un pacte entre dues formacions i les necessitats personals que tenen aquelles i aquells que les integren. Creiem que caldria superar un esquema que es conforma en gestionar el dia a dia per entendre el potencial que té un Ajuntament, com a institució més propera a la ciutadania, per provocar canvis de calat, promoure l’activació popular i ser motor de la recuperació de les diferents sobiranies (alimentària, energètica, habitacional, cultural, etc.) als diferents barris de Manlleu.
QUART. Si ens creiem de debò el procés independentista que estem tirant endavant, amb un referèndum sobre la independència a mesos vista, hem de tenir clar que el municipalisme haurà de jugar un paper determinant i caldrà tota la valentia política per poder exercir el dret a l’autoderminació i poder culminar, així, el procés exitosament.
En aquest sentit, ens preocupa profundament que aquest pacte s'hagi signat amb el PSC, un partit que a Manlleu s’ha mostrat, no només contrari sinó absolutament hostil a qualsevol pas que hagi fet aquest Ajuntament en la línia de recolzar que el futur d’aquest poble el decidirà la seva gent. Com ja hem manifestat en reiterades ocasions, ens posem al costat i a disposició de l’Ajuntament de Manlleu en tot allò que faci referència al procés d’independència, conscients que per materialitzar-la caldrà desobeir les lleis injustes que ens són imposades per l'Estat espanyol.
CINQUÈ. Creiem que tot projecte polític ha d’anar acompanyat d’uns mínims compromisos ètics que marquin les conductes dels càrrecs electes. Les persones que formem part de la CUP Manlleu ens vam comprometre amb un Codi Ètic que estipulava mesures sobre transparència, rendició de comptes, limitació de sous i mandats i mesures anticorrupció. Així mateix, creiem que la resta de càrrecs electes també haurien d’assumir certs compromisos ètics i que és exigible que algú que deixa la formació política i la llista electoral amb la qual es va presentar retorni l’acta de regidor/a perquè alguna altra persona ocupi el seu lloc.
En aquest sentit, constatem que amb la incorporació de Maite Gallifa (regidora no adscrita) a l’Equip de Govern, ERC, el PSC i MÉS incompleixen els seus respectius Codis Ètics, així com els pactes anti-transfuguisme que en aquest país hem signat totes les formacions polítiques.
SISÈ. Des de la CUP Manlleu ens comprometem a seguir treballant de manera propositiva i amb la voluntat d’incidir a les polítiques que es desenvolupen a l’Ajuntament per tal que es tirin endavant propostes transformadores que vagin en la línia de donar resposta a la situació d’emergència social que viu Manlleu, que retornin la capacitat de decisió a la població de Manlleu i que recuperin els serveis públics bàsics -ara mateix externalitzats.
Per acabar, volem recordar una vegada més que la política és molt més que tot allò que passa dins l’Ajuntament i que tota esperança de canvi passa per un Manlleu amb uns barris vius, un teixit social organitzat i crític i amb una població activa i alegre.
CUP Manlleu. 3 de novembre de 2016 Manlleu, Països Catalans
Aquesta setmana, s’ha anunciat i presentat públicament l’acord de govern entre ERC, PSC, MÉS i la regidora no adscrita Maite Gallifa a l’Ajuntament de Manlleu. Davant d’aquest acord, des de la CUP Manlleu creiem convenient fer públic i extensiu a tota la població el nostre posicionament al respecte a través d’un seguit de consideracions, reflexions i posicionament polítics.