La CUP Manlleu presentem al·legacions al parc solar fotovoltaic El Magí de Manlleu

Aquest 24 de juliol la CUP Manlleu hem fet públiques les al·legacions presentades al projecte de parc solar fotovoltaic El Magí de Manlleu, en roda de premsa a davant dels terrenys agrícoles afectats, amb la intervenció de Dani Cornellà, diputat al Parlament per la CUP i Laura Generó de l’assemblea local de la CUP Manlleu.

Durant la seva intervenció, Dani Cornellà ha destacat que “la CUP apostem pel que diu la Llei del Canvi Climàtic, aprovada el 2017 i encara per desplegar, per fer una transició justa, democràtica, distribuïda i de proximitat, realitzant projectes en espais ja alterats, en infraestructures que ja existeixen, en terrenys industrials o terrenys que no tenen cap ús, i no pas en terrenys que actualment tenen un ús, ja sigui per la pagesia o per un interès ambiental.”

Seguidament, Laura Generó ha exposat els principals motius que han portat a la formació anticapitalista a presentar al·legacions al parc fotovoltaic El Magí de Manlleu, de 3,36MW sobre terreny en sòl no urbanitzable.

Ha posat en valor que “és imprescindible treballar la necessitat de reduir els nivells de consum energètic actuals paral·lelament al desplegament de les energies renovables. Creiem que és la manera més lògica i ecològica de reduir la nostra dependència energètica i el seu impacte ambiental. No tindria gaire sentit que, pel fet de ser energia renovable, n’anem consumint fins a l’infinit. El lloc on posar plaques i els materials que es necessiten per fabricar-los, són finits.”

La CUP Manlleu tenim el convenciment que amb plantejaments estructurals que prioritzin un canvi de model en l’ús dels recursos, es podria reduir molt la necessitat d’energia. Plantejaments que passen per un canvi en molts àmbits; com ara el model urbanístic de ciutats i pobles, la millora en l’eficiència energètica d'edificis, el model de transport, el model de consum i el model agroalimentari.

Per tant, calen polítiques que ens apropin a un canvi de paradigma. Els POUMs municipals acaben incidint més en el consum energètic que molts altres plans energètics o ambientals. Per això, com a premissa a tirar endavant el parc fotovoltaic El Magí a Manlleu, exigim coherència entre les polítiques de transició energètica i la resta de polítiques públiques.

Tenint aquesta reflexió, passem a esmentar quines són les nostres al·legacions en la implantació del parc fotovoltaic El Magí a Manlleu:

1. LA IMPORTÀNCIA DEL SÒL AGRÍCOLA

És necessari i imprescindible preservar la terra fèrtil i el sòl agrari. Amb la idea d’electrificar tot el país, no podem hipotecar la sobirania alimentària. Els terrenys agrícoles tenen la gran capacitat de transformar energia solar en aliments. Tenint en compte que Catalunya produeix al voltant del 40% dels aliments que consumeix, no ens podem permetre perdre sòl agrícola. Cal protegir els espais naturals, espais agraris i la pagesia.

2. PRIORITZAR ESPAIS JA URBANITZATS

Abans d’ocupar cap espai agrari o natural amb instal·lacions d’energia renovable a Manlleu, creiem imprescindible haver ocupat un alt tant per cent d’espais ja urbanitzats, com teulades, vorals de carreteres o infraestructures, i alhora tenir en compte les noves construccions. Cal temporalitzar en forma de moratòria el grau d’ocupació d’aquests espais i que això permeti deixar com a última possibilitat els espais naturals no urbanitzats.

3. CONSERVAR ELS ESPAIS NATURALS

En un parc fotovoltaic, la modificació que es produeix en les condicions d’insolació i de vent, la tanca perimetral, les línies de transport de l’energia, les estacions de distribució, les infraestructures per als accessos a l’hora d’instal·lar-les o fer-ne el manteniment, causen un impacte ambiental molt gran i són un disruptor en les condicions naturals que hi havia abans a la zona. Alhora hi ha una afectació directa d’una part del Parc Solar sobre els hàbitats d’Interès Comunitari Prioritaris i espècies a protegir. Per tal d’evitar l’afectació d’hàbitats d'interès ecològic demanem que es condicioni el parc al seu impacte ambiental.

CUP Manlleu
Juliol 2024