Moció gestió pública aigua Manlleu

MOCIÓ PER A UNA GESTIÓ PÚBLICA DEL SERVEI D’AIGUA A MANLLEU

La CUP Manlleu diem prou a la privatització dels serveis públics i/o la seva gestió, especialment d’aquells més essencials per a la vida tant individual com comunitària. La privatització només serveix per enriquir a empreses privades (i persones) en detriment de la gestió honesta i de vocació de servei públic no mercantilista.

L'aigua és un bé comú i essencial i, com a tal, demana d’una gestió 100% pública. Al món, el 90% de la gestió de l’aigua és pública, a Europa és el 70%, mentre que a Catalunya tan sols és el 22%, una anomalia. En moments actuals de crisi energètica i sequera, amb més motiu, és essencial que els recursos vitals es trobin sota control i gestió públics, i siguin una prioritat política. L’argument que la gestió privada és més eficient ha acabat caient per si sol ara que constatem que les xarxes d’abastament tenen fuites importants.

A Manlleu la gestió del servei d'aigua potable als domicilis i les empreses es va privatitzar el 1984. En un acord del Ple municipal es va cedir la gestió del servei a SAUR. En pròrrogues successives en el temps hem arribat fins als nostres dies. Al llarg d'aquests anys SAUR ha passat a ser de SOREA, actualment AGBAR (del grup multinacional francès VEOLIA).

La darrera pròrroga amb SOREA va del 2014 fins al 2034, associada a unes obres de connexió a la planta potabilitzadora comarcal d'Osona Sud (situada a la zona del Gelabert). Les obres de connexió van suposar una despesa de pràcticament 2 milions d'euros, que SOREA es va oferir a finançar a canvi de signar aquesta pròrroga. Una inversió que li hem estat retornant, entre usuàries i ajuntament, a un tipus d’interès superior als preus de mercat aquets darrers 10 anys, desaprofitant l'oportunitat de retornar-lo de manera més barata, anant en contra dels interessos de la ciutadania.

La privatització de la gestió del servei no és només una transferència de diners i beneficis públics a mans privades, sinó que a la pràctica l’ajuntament en perd totalment el control. Així doncs, ens hem trobat que a Manlleu no sabem si les inversions pagades s’han fet correctament. Agbar no va presentar les liquidacions anuals del servei fins al 2017 i una auditoria ha revelat que estaria imputant al servei despeses més altes de les reals i, per tant, podria haver-hi un sobrecost a la tarifa que paguen les llars.

Atès que el juliol de 2021 l’Ajuntament de Manlleu va aprovar i es va comprometre amb els acords de la moció de la plataforma ciutadana Aigua Pública Manlleu en què es comprometia a la remunicipalització del servei el 2024, aprovada amb els vots a favor de tots els partits excepte l’abstenció de JuntsxCat.

Atès que l’actual equip de govern està format per dos partits que van assumir un compromís amb els acords d’aquella moció, en el cas del PSC votant-hi a favor i en el cas de JuntsxCat amb una abstenció que facilitava que la moció pogués prosperar. Per tant, no s’entendria que aquest equip de govern trenqués aquell compromís. Menys encara sense ni tant sols donar explicacions públiques extenses al respecte a la població de Manlleu.

Atès que el 2024 tenim una finestra d’oportunitat per a la remunicipalització de la gestió de l’aigua i que la decisió que s’adopti no afectarà únicament l’actual mandat sinó que comprometrà i condicionarà el servei fins a l’any 2034.

Des de la CUP, en compliment del compromís que la plataforma Aigua Pública Manlleu va requerir a tots els partits que ens vam presentar a les passades eleccions municipals de Manlleu, proposem els següents:

ACORDS:

1. Recuperar la gestió pública del servei d’abastament d’aigua potable el 2024.
2. Intervenir tècnicament i econòmicament el servei gestionat actualment per Agbar, i revisar la tarifa actual.
3. Destinar els crèdits i fons econòmics possibles per a cancel·lar el deute que Manlleu manté amb l’empresa que ho gestiona actualment.
4. Analitzar totes les modalitats de gestió 100% pública del servei d’aigua.
5. Realitzar un informe de l’estat de la xarxa d’abastament.
6. Posar en marxa mesures per a garantir l’accés universal a l’aigua, especialment a les llars vulnerabilitzades.
7. Implementar un mínim vital d’aigua per a tothom.
8. Recuperar tota la informació relacionada amb l’operació del servei i garantir el dret d’accés eficaç a tota aquesta informació i de tot el cicle urbà de l’aigua a la ciutadania.
9. Aprofundir per una gestió democràtica, transparent i de qualitat del servei.
10. Respectar el cabal ecològic del Ter i aplicar mesures contundents per a recuperar el bon estat dels aqüífers, especialment necessari en context de sequera.

22 de gener
Manlleu, Països Catalans