Aportacions de la CUP al ple de juliol

Resum d'algunes de les aportacions de la CUP Manlleu al ple municipal del 24 de juliol.

1. Per una Festa Major plenament laica i respectuosa amb la diversitat religiosa

La CUP hem presentat la moció per una Festa Major plenament laica i respectuosa amb totes les sensibilitats religioses. Aquesta moció parteix de que la legislació defineix les administracions públiques com a laiques. Manlleu és un municipi amb una rica pluralitat de religions i confessions. Per tant les sensibilitats religioses s’han de professar en l'àmbit privat, mai en l'àmbit públic. En aquest sentit la moció demana que l’Ajuntament no atorgui un paper institucional a l’Ofici de Festa Major, el qual cada any és present al programa d’actes oficial. Fa un any ja vam fer una intervenció al Ple i com que no s’hi ha donat resposta, ara presentem aquesta moció. Als anys 90, CDC mentre governava va treure l’ofici com acte oficial de la Festa Major, però el següent govern del tripartit el va tornar a instaurar. Malauradament el govern actual i el PDCat no han permès que la moció tirés endavant.

2. Modificació planejament Mas Maians

En aquest ple hem votat en contra de la modificació puntual del planejament a l'àmbit de Mas Maians. Aquesta modificació, entre altres coses, suposa un augment del cens d’animals de la granja fins a 1.150 vaques i 630 porcs. Manlleu és un municipi amb les aigües subterrànies contaminades per dejeccions ramaderes. L’origen és l’excés de bestiar i la mala gestió dels purins. La CUP no recolzem l’augment de la cabana animal al municipi, ans el contrari.

3. Nova connexió Avinguda Pirineus

També s’ha votat el conveni amb els veïns per executar el vial de connexió amb l’avinguda Pirineus. Aquest és un primer tram de la ronda nord-est. La CUP no ens hem negat mai a aquesta connexió perquè enteníem que és l’entrada més lògica al polígon i allunya el trànsit pesat del nucli urbà. Una òptima ronda nord-est farà innecessària la ronda nord-oest.

4. Atacs i impunitat feixista i espanyolista

Per desgràcia arreu dels Països Catalans les últimes dècades, hem conegut de ben a prop la impunitat amb què grups feixistes han realitzat atacs, agressions, atemptats i assassinats al llarg de les últimes dècades. Podríem parlar de Guillem Agulló, de la transsexual Sònia, dels assaltants de la Blanquerna, que són al carrer tot i haver estat condemnats a penes de presó, i d’un llarguíssim etcètera de casos d’impunitat.

Les últimes setmanes i mesos, hem vist com hi ha hagut un argument d’aquest tipus d’atacs i agressions de caire espanyolista i/o d’extrema dreta arreu del país i també a Manlleu.

Davant d’això, vàrem demanar a l’equip de govern, primer de tot que assumeixi que teníem un problema d’impunitat feixista a Manlleu. Segon, que faci gestos públics de rebuig quan es donin aquests casos i tercer que intentem buscar mecanismes per frenar i trencar aquest clima d'impunitat a Manlleu abans que passi alguna situació encara més greu.

5. Memòria històrica

Ara fa 3 anys que la CUP vam presentar al ple de l'Ajuntament una moció per la recuperació de la memòria històrica manlleuenca. La proposta va ser aprovada per una majoria àmplia, i en virtut dels acords de la moció, el consistori va procedir a canviar la nomenclatura dels carrers de la vila relacionats amb idees feixistes o autoritàries, així com a retirar títols honorífics a personatges històrics de la mateixa tendència ideològica.

La moció també preveia la retirada de monuments franquistes que a dia d'avui encara són presents a Manlleu, però en aquest sentit, l'equip de govern no ha fet encara cap pas endavant. Aprofitant el torn de precs i preguntes, vam exigir al govern encapçalat per ERC que, en compliment dels acords de la moció per la recuperació de la memòria històrica, es retirin amb caràcter d'immediatesa dos monuments que tenen un clar contingut feixista: el primer d'ells, el dedicat a Pedro Collell Vilaró -militant feixista que va participar del cop d'estat de 1936- i situat al final del carrer Torelló; i el segon, l'àguila franquista que, malgrat estar tapada amb una senyera, encara a dia d'avui continua presidint la plaça de Gràcia.

6. Concessió dels jardins de Can Mataró

Per acabar, i també durant el torn de precs i preguntes, vam aprofitar per qüestionar l'equip de govern en relació a la concessió dels jardins de Can Mataró a l'empresa privada Diverta SL. Al nostre parer, es tracta d'una concessió feta a dit, que no ha comptat amb cap mena de concurs públic, i que a més, dubtem que s'ajusti a dret.

És evident que la concessió d'aquest espai municipal, que pot tenir moltes possibilitats, s'hauria d'haver executat en forma de concurs públic, informant a totes les entitats de Manlleu de la possibilitat de poder gestionar els jardins, i marcant uns criteris molt clars en quant a la funció pública i els serveis mínims que s'ha d'oferir a la ciutadania. Però una vegada més, l'equip de govern ha decidit emprendre el camí de l'opacitat deixant de banda la transparència política, i nosaltres continuarem assenyalant que no es pot fer una gestió del municipi d'esquenes a la gent.