Comunicat de l'Assemblea de la CUP Manlleu en relació a la "Modificació puntual número 27 del PGOU a l'àmbit del sector del Poquí"

Comunicat de l'Assemblea de la CUP Manlleu en relació a la "Modificació puntual número 27 del PGOU a l'àmbit del sector del Poquí"

Després que l'equip de govern de l'Ajuntament de Manlleu (ERC + MÉS) decidís retirar de l'ordre del dia del ple de juny el punt esmentat al títol d'aquest escrit (punt que ells mateixos havien proposat fer entrar per urgència) des de l'Assemblea de la CUP Manlleu volem manifestar i deixar palès el nostre posicionament al tenir constància que  la proposta se sotmetrà a votació durant el proper ple del mes de juliol.

En primer lloc volem informar que l'aprovació d'aquest punt implica la construcció d'una gran superfície comercial (Mercadona) als terrenys que estan situats al costat de l'Institut Antoni Pous i Argila. Està previst que l’aprofitament privat, que inclou la instal·lació de l’establiment comercial, ocupi la meitat dels 20.788,02 m² de sòl que l'equip de govern preveu requalificar a través de la modificació del Pla General d'Ordenació Urbana vigent (PGOU).

En segon lloc volem mostrar la nostra disconformitat al què es proposa des d'una triple vessant (política, tècnica i ètica) que tot seguit desenvolupem:

* Políticament no entenem que l'equip de govern plantegi una modificació del PGOU, és a dir, de la trama urbana de la vila, en un moment en què s'està redactant i discutint el nou POUM (Pla d'Ordenació Urbanística Municipal) fruit de l'anul·lació, via sentència judicial, de l'anterior. A aquest fet hem de sumar-hi altres consideracions no menys importants com la manca de diàleg, debat, discussió i participació que hi ha hagut en el procés de formulació de la proposta. Pensem que l'aprovació d'aquest punt presenta tot un conjunt de conseqüències que no es poden decidir ni ràpidament ni unilateralment. La modificació urbanística de Manlleu (tots recordem els temps del totxo), implica canvis que un cop fets canvien dràsticament la fesomia i per tant el paisatge urbà de la vila. Aprovar aquest punt, entre altres coses, vol dir destruir una part del poc sòl agrícola que encara conservem.

D'altra banda, la motivació principal per a la modificació urbanística que l'equip de govern planteja rau única i exclusivament en els interessos privats de l’empresa Mercadona. En un context de crisi, on el capitalisme fa més rics als poderosos i ofega als qui menys tenen, entenem que hipotecar el nostre sòl i fer concessions gratuïtes d'un bé tan preuat com la terra a empreses que, entre altres coses, respecten poc els drets laborals de les seves treballadores i treballadors i escanya als proveïdors, no beneficia en res a Manlleu.

Finalment, també convé qüestionar-se quin model de comerç propulsa, promociona i potencia l'equip de govern actual. En aquests moments Manlleu compta amb un bon nombre de grans superfícies comercials a les quals n'hi hem de sumar una altra que començarà d'ací a poc temps la seva construcció  als terrenys de Can Brocato (Bon Preu) més la que l'equip de govern té intenció de sotmetre a votació i aprovar durant el proper ple. Parlem d'un Manlleu de comerços o de grans superfícies? És compatible la dinamització del petit comerç, en el qual, tot sigui dit, hi creiem, amb la instal·lació de noves grans superfícies? Tot plegat ens sembla una gran contradicció.

* Tècnicament la proposta es presenta amb moltes ombres i poca llum. Una lectura acurada de la documentació presentada demostra que hi ha moltes llacunes i buits que sumats als arguments polítics ja esmentats, reafirmen la necessitat de posicionar-se en contra de la proposta.

Destacar que l'informe tècnic elaborat el dia 28 de juny de 2016 per l'arquitecte municipal i cap del Servei d'Urbanisme i Ordenació Territorial i pel Coordinador de l'Àrea de Serveis Territorials, Medi Ambient i Habitatge de l'Ajuntament de Manlleu entre altres coses diu textualment que "no és el moment adequat per la seva tramitació, ja que condicionarà el futur planejament en curs de redacció" o bé que  "no és suficientment justificable la proposta, ni oportuna, ni convenient en relació amb els interessos públics". Per si això no fos suficient, en una altra part de l'informe afegeixen que "es tracta d'un interès privat i no públic" o que la proposta "no justifica suficientment l'oportunitat i conveniència per als interessos públics" i per tant "no es pot informar favorablement per poder procedir a la seva aprovació inicial".

Sense pecar de tecnòcrates els arguments que l'equip tècnic de l'Ajuntament plantegen són rotundament clars i il·lustratius per, com a mínim, encetar un debat tranquil, pausat i relaxat sobre el contingut de la proposta.

* Èticament, entenent l'ètica com la validació d'uns o altres comportaments, no podem més que mostrar la nostra perplexitat. La manca i poca diligència en la rebuda d'informació, les presses en l'aprovació i la sensació de poca transparència que en tot moment hem percebut ens fa emetre una crítica al procés de gestió de la proposta.

Per tot això des de l'Assemblea de Manlleu volem constatar que la nostra posició no és favorable a la "modificació puntual número 27 del PGOU a l'àmbit del sector del Poquí" i demanem una reflexió política per part de l'equip de govern per tal que sigui retirada.