Nou intent de requalificar el sector del Poquí per a la construcció d'un Mercadona

La setmana passada l'equip de govern de l'Ajuntament de Manlleu va fer pública la seva intenció de rescatar el projecte de requalificació del Poquí per tal d'aprovar-lo en la propera sessió plenària del mes de juliol. Recordem que aquesta requalificació ja es va posar sobre la taula en dues ocasions l'estiu de 2016, sent retirades pel propi equip de govern com a conseqüència del malestar i rebuig expressat per molts manlleuencs i manlleuenques contraris al projecte.

Malauradament, l'equip de govern segueix capficat en posar en marxa aquesta operació urbanística especulativa en la que hi ha en joc molts interessos privats, però ben pocs a nivell públic. Trobem rellevant recalcar que l'escenari polític del consistori s'ha vist modificat des de finals de 2016: el pacte de signat entre ERC, MES, PSC i la regidora trànsfuga Maite Gallifa atorga al govern de l'Ajuntament una majoria absoluta que de ben segur aplicarà sense contemplacions per aprovar de forma definitva la requalificació del Poquí.
Davant d'aquesta situació, des de l'assemblea de la CUP de Manlleu volem manifestar que ens mostrem frontalment oposats a l'aprovació d'aquesta requalificació pels següents motius:

1. Malgrat que l'equip de govern hagi intentat llençar el missatge, a través de la premsa, que la requalificació respon a la necessitat de construir una nova comissaria de la Policia Local, el projecte de l'obra continua destinant gran part dels terrenys del Poquí a una gran superfície comercial -Mercadona-. En aquest sentit, cal apuntar que en totes les operacions urbanístiques d'aquest tipus, la iniciativa privada està obligada per llei a cedir el 15% dels terrenys requalificats a l'Ajuntament. Per tant, aquest aspecte no implica cap mena de novetat respecte el projecte fallit de 2016.

2. Per construir una nova comissaria de la Policia Local no és necessari requalificar 20.936 m2 de sòl agrícola no urbanitzable. De ben segur que podríem trobar altres alternatives.

3. Des de la CUP defensem sense matisos la protecció del sòl agrícola com a model de producció alimentària ecològica i sostenible amb el medi ambient. Volem ressaltar que l'aprovació d'aquest projecte no només incentivarà el model alimentari poc saludable i tant característic de les grans superfícies com Mercadona, sinó que també trinxarà una part del territori de la nostra ciutat que molts manlleuencs i manlleuenques ens estimem pel seu valor natural.

4. Per molt que l'equip de govern, amb la voluntat de fer content a tothom, insisteixi en el seu doble discurs de defensa del petit comerç alhora que promociona grans superfícies comercials, ens sembla una evidència irrefutable que la construcció d'un nou Mercadona anirà en contra dels interessos dels botiguers de la nostra ciutat. En aquest sentit, la CUP ens posicionem inequívocament al costat del petit comerç i de proximitat de Manlleu.

5. En el marc del nou Pla d'Ordenació Urbanística Municipal -POUM- que s'està treballant des de l'Ajuntament, volem assenyalar i denunciar la total manca de respecte de l'equip de govern envers el procés participatiu, on la ciutadania va concloure que el nou POUM havia de protegir el sòl agrícola i prioritzar el petit comerç i de proximitat.

6. Manifestem que amb l'aprovació de la requalificació al Poquí, el govern farà saltar pels aires qualsevol tipus d'acord amb la CUP entorn el nou POUM, ja que el projecte també inclou la construcció de la ronda nord-oest sense que aquesta estigui prevista en el pla d'ordenació vigent. La construcció de la ronda nord-oest condiciona totalment el debat polític entorn el nou POUM, i davant la voluntat de l'equip de govern d'obviar i abandonar de forma unilateral la cerca de consensos i sense tenir en compte la resta de partits polítics ni l'opinió de la ciutadania, la CUP valorarem quin ha de ser el nostre paper en els espais de debat i negociació del nou POUM en el cas que la requalificació sigui aprovada.

Per tot això, l'assemblea de la CUP de Manlleu manifestem el nostre compromís per tal de fer tot el que estigui a les nostres mans per aturar aquesta operació urbanística especulativa que no respon a cap mena d'interès públic general. Tantmateix, animem a tot el teixit social, veïnal i associatiu de Manlleu en desacord amb el projecte que es mobilitzi per aconseguir aturar aquest disbarat. Som-hi!