Comunicat de la CUP Manlleu respecte la nova Biblioteca Municipal de Manlleu

Des de la CUP Manlleu creiem important iniciar aquest comunicat fent una defensa del paper que té una biblioteca per una població com Manlleu. Un paper facilitador de l’accés a la cultura per part de tota la població. Una tasca que desenvolupa el personal de la biblioteca que va molt més enllà dels serveis que es donen dins l’espai físic de la pròpia biblioteca, una feina que en travessa les parets i que es desenvolupa també als barris, a les escoles, amb grups de gent gran, amb activitats pels més menuts i un servei que crea consciència, empodera persones i fomenta nítidament la cohesió social a Manlleu.

En aquest sentit, qui més es beneficia d’un servei com el de la biblioteca són les classes populars de Manlleu. Per a totes les persones que a casa no tenen els espais o condicions per estudiar, formar-se o llegir, una biblioteca és una oportunitat per poder fer-ho.

Creiem necessari constatar que la biblioteca actual no tenia les condicions mínimes per a desenvolupar a fons aquestes i altres tasques, ni per espai, ni per accessibilitat… i per tant era evident que a Manlleu necessitàvem una nova biblioteca i la necessitàvem de manera urgent i prioritària. Sempre ens hem posicionat inequívocament en aquest sentit.

Així mateix, pensem que defensar el paper de la biblioteca no ha d’estar renyit amb denunciar les pràctiques antisocials i espoliadores d’una entitat com és el BBVA. Mentre aquesta entitat presumeix de ser una entitat propera i de pensar en les persones, continua sent una de les entitats que més desnona a casa nostra i que s’ha negat sistemàticament a negociar sortides raonables i de mínims per garantir el dret a l’habitatge i a una segona oportunitat. Encara tenim gravats a la retina els 110 dies d’acampada de la PAH davant les seves oficines.

Mentre el BBVA diu creure en la cultura i en el benestar de la societat ha sigut propietari de bons, accions i fons d’inversió en 14 empreses armamentístiques per un valor de 31 milions d’euros (dades 2009 - 2013) o ha concedit crèdits a 13 multinacionals armamentístiques per valor de 2 mil milions d’euros (dades 2005-2013).

Una entitat que ha fet negoci de la crisi amb els diners i recursos de totes i tots. Cal recordar que Unnim va ser rescatada amb 953 milions d’euros públics i comprada pel BBVA per 1 euro o que Catalunya Banc va ser rescatat amb 12.052 milions d’euros públics i comprada pel BBVA per 1.187 milions d’euros. I aquestes també són unes qüestions respecte les quals la CUP no farem cap pacte de silenci i no renunciarem a assenyalar i a denunciar.

En tercer lloc i a les portes de la inauguració de la nova biblioteca, creiem important abordar el debat de com garantim la continuïtat de la nova biblioteca i per fer-ho cal entrar al detall de les condicions de l’acord que es va signar el maig de l’any 2014 a tres bandes entre l’Ajuntament de Manlleu, el BBVA i la Fundació Antiga Caixa de Manlleu.

Sobre aquell contracte volem mostrar la nostra discrepància amb el fet que s’atorguin beneficis fiscals al BBVA, creiem que l’acord en cap cas ha d’anar en detriment del compromís, que fa mesos que s'està incomplint, de l’equip de govern d’aquest Ajuntament de sancionar les entitats financeres amb pisos buits a Manlleu per vulneració de la funció social de l’habitatge.

També ens oposem als compromisos de publicitat amb el BBVA que van des de tenir presència a la publicitat de l’Ajuntament fins al nom de la biblioteca i que aquest hagi de ser "Biblioteca Municipal de Manlleu BBVA".

Una de les preocupacions principals que tenim, però, és que al contracte s’especifica la cessió d’ús de l’espai per 5 anys des del moment de la signatura, el maig del 2014, i que no queda blindada la seva continuïtat. Es cert que s’especifica que es pot prorrogar l’acord, també és cert que es contempla l’opció de compra però també està escrita una tercera opció que és que no hi hagi continuïtat.

De fet està especificat que si després de 8 mesos de signar el contracte encara no hi havia la nova biblioteca el BBVA el pot donar per finalitzat en qualsevol moment. Aquestes qüestions, quan hem destinat prop de 600.000 euros públics en adequar l’espai, com és lògic ens preocupen.

Per tant, demanem que es revisi aquest contracte, per tal que res es deixi a la bona voluntat de les parts sinó que es blindi la continuïtat de la biblioteca, fent-ho amb unes condicions raonables i de manera que a mig termini aquesta es pugui desvincular completament del BBVA.

Per últim, volem destacar l’excel·lent tasca que el personal de la biblioteca ha estat realitzant els darrers anys, en unes condicions d’espai que no eren les adequades, per fer arribar la cultura a tota la població de Manlleu. Una tasca que de ben segur que a partir d’ara continuaran realitzant amb la màxima energia possible.

CUP Manlleu, 13 d'octubre de 2016