Joc brut a la zona blava de Manlleu - Comunicat

Comunicat de la CUP Manlleu

Després de mesos de periple a l’entorn de la gestió del pàrquing i de la zona blava de Manlleu, aquest dimarts 3 de maig, l’Equip de Govern, a través de la Junta de Govern (òrgan més reduït que el Ple, sense la mateixa representativitat i on sí que té majoria absoluta), pretén externalitzar aquests serveis a una empresa privada mitjançant l’aprovació del plec de clàusules i condicions d’un concurs públic.

Dues hores abans de la Junta s’ha convocat a corre-cuita un Ple Municipal extraordinari amb un únic punt de l’ordre del dia, consistent en tornar a votar la mateixa modificació de taxes de la zona blava que no va ser aprovada al Ple de març (9 vots a favor: ERC, MÉS i regidora no adscrita i 12 en contra: CiU, CUP, PSC i ICV).

Ja llavors, vàrem alertar que era trampós vendre aquella modificació -en la qual també s’introduïa la zona taronja i verda- com una qüestió aïllada i una millora de la distribució actual de zones blaves, quan l’Equip de Govern, paral·lelament, ja estava treballant en l’externalització de la gestió de la mateixa. Per tant, aquella modificació havia estat dissenyada de manera que respongués a les necessitats d’una empresa externa i no únicament a la mobilitat de Manlleu.

Des de la CUP trobem una irresponsabilitat que 24 hores abans de la seva votació a la Junta de Govern d’aquest dimarts encara no haguem tingut accés a la documentació i als detalls de l’externalització i considerem que és una manera pèssima de pretendre buscar consensos en aquest àmbit.

Des del maig de l’any passat, quan Manlleu va recuperar la gestió del pàrquing i de la zona blava, vam manifestar que ens trobàvem davant d’una molt bona oportunitat per repensar aquest model i la seva gestió a Manlleu seguint criteris de mobilitat i en benefici de la població, deixant enrere l’etapa on tot es feia segons els interessos de les empreses constructores de la plaça, alcaldada de 412.000 euros inclosa.

Constatem, doncs, que en cas d’aprovar-se l’externalització, com és previsible, haurem perdut aquesta gran oportunitat.

Durant les darreres setmanes, l’Equip de Govern ha anat repetint en diferents mitjans de comunicació que estaven sorpresos que la modificació proposada no s’aprovés i que ningú havia fet propostes alternatives. Creiem que aquest tipus d’afirmacions falten a la veritat, almenys pel que fa a la CUP.

El passat 22 d’octubre vam convocar una assemblea oberta per posar a debat aquesta qüestió, de la qual van sortir cinc propostes que vàrem fer públiques –i que vàrem traslladar a l’Equip de Govern i a la resta de partits- Aquestes propostes són les que hem anat posant sobre la taula a cada Ple, Junta de Govern o reunió de treball:


1. Que en tot el procés hi hagués transparència i la participació directa i activa del veïnat i dels comerciants de Manlleu en la presa de decisions.
La participació requereix transparència i espais oberts de debat, i durant aquests mesos no s’ha passat de contactes individualitzats. La població no ha pogut saber amb quins agents s’estava parlant, en quins termes i quines eren les aportacions.

2. Pensar un model global de mobilitat per Manlleu i defugir actuacions puntuals i pedaços que han caracteritzat els darrers anys.
Aquest enfocament no s’ha tingut en compte i s’ha condicionat el model a les necessitats d’una empresa privada i no pensant en la mobilitat de Manlleu.

3. La reobertura de zones d'aparcament cèntriques gratuïtes, com podria ser el pàrquing del carrer de Gas i que van ser tancades a petició de les empreses constructores.
Mesura que no ha estat contemplada per tal de prioritzar que la població aparqui al pàrquing de la plaça.

4. Que la decisió final passi pel Ple Municipal, que permet més debat polític, i no per una Junta de Govern, molt més opaca.
Proposta que no ha prosperat, ja que està previst que l’externalització s’aprovi aquest dimarts en Junta de Govern.

5. Apostar per una gestió directa del pàrquing i de la zona blava, ja que és l’única que permet un control democràtic del servei i que evita la privatització de l’espai públic.
Sempre se’ns ha manifestat que la gestió directa no era viable econòmicament, però considerem que en cap moment s’ha contemplat com una possibilitat real ni s’han explorat a fons les maneres de fer-la possible.

Creiem que aquestes cinc propostes podien ser un bon punt de partida per generar el consens necessari i obrir un procés participatiu per fer de Manlleu una població amb una mobilitat pensada per a les persones. Malauradament, hem topat amb el joc brut a la zona blava.

 

Dilluns, 2 de maig de 2016.

CUP Manlleu.

"Sempre se’ns ha manifestat que la gestió directa no era viable econòmicament, però considerem que en cap moment s’ha contemplat com una possibilitat real ni s’han explorat a fons les maneres de fer-la possible"