Aportacions de la CUP Manlleu al pressupost municipal de Manlleu 2021

APORTACIONS AL PRESSUPOST MUNICIPAL 2021 – CUP MANLLEU

Al darrer Ple municipal de Manlleu del 24 novembre es va aprovar el pressupost per al 2021. La CUP considerem que el pressupost ha de ser l’eina fonamental per a desenvolupar un projecte o model de ciutat, que des del nostre punt de vista voldríem garant d’un desenvolupament social just, equitatiu i en equilibri amb el medi ambient. En  aquest sentit, el pressupost presentat per l’equip de govern arriba mancat d’orientació i més aviat respon a un repartiment entre socis de govern i no tant al que realment necessita Manlleu.

D’altra banda, com malauradament és costum, els partits de l’oposició l’hem rebut en forma de proposta tancada dues setmanes abans del Ple, sense obertura al debat i participació de tots els grups municipals del consistori. Tampoc s'ha comptat amb la participació de les veïnes i veïns de Manlleu.

El 2021 serà un any de més incerteses, la pandèmia de la Covid-19 continuarà present i es faran més manifestos els efectes de la crisi social i econòmica associada deguda a la pèrdua de llocs de treball i tancament d’empreses. Preveient que això es traduirà en una disminució  d’ingressos propis a les arques municipals podem estar d’acord amb un pressupost contingut.

Tanmateix la contenció no ens ha de portar a deixar d’esprémer totes les possibilitats d’incrementar els ingressos. Com ja vam posar sobre la taula al Ple d’octubre en l’aprovació de les ordenances fiscals, creiem que es podien haver aprofundit en fórmules per avançar en la progressivitat de l’IBI, de la plusvàlua i de l’impost d’activitat econòmica que suposarien un augment de la recaptació de forma justa. La pandèmia suposa una crisi per als estrats socials més baixos, però alhora hi ha moltes empreses per a les qual està essent una oportunitat d’augmentar els seus beneficis. Seria lògic, doncs, que aportessin més a la hisenda pública.

D’altra banda, també s’han deixat escapar oportunitats de finançament procedent de la Generalitat que hauria permès finançar la compra i rehabilitació de més habitatges. Demanem que no perdem més recursos d’aquest tipus al llarg del proper any.

En referència a les despeses, valorem positivament el creixement de la despesa en relació als serveis socials i l’atenció a les persones més vulnerables, així com en educació i la partida prevista per al Servei d’habitatge. Des de la CUP sempre hem demanat que aquestes àrees es reforcessin i ho continuarem demanant perquè segueix essent insuficient la previsió: per exemple, l’ajuntament ha adquirit aquest any 4 habitatges que cal rehabilitar i no està prevista la despesa per a aquesta rehabilitació al pressupost. La raó exposada per l’equip de govern és que es preveu disposar de fons a través de l’endeutament; no obstant, tenim dubtes que es concreti atès que l’endeutament es preveu com a via per a massa inversions i podria acabar essent excessiu.

Pel que fa a les inversions, el pressupost contempla uns 700.000€ per a una nova comissaria, tot i no estar encara concretat el projecte. De fet, es tracta d’un projecte que canvia sovint i sembla ser que cada vegada més car tot i trobar-nos en una conjuntura que recomana la contenció. No podem estar d’acord en la manera com s’està gestionant aquest procés i considerem incongruent estar aprovant aquesta despesa per un projecte encara per determinar.

Un  tema absent al pressupost, és que no es preveu cap partida o mesura per a cancel·lar el deute amb Sorea i així recuperar la gestió directa del servei d’abastament d’aigua potable. Aquest és un tema rellevant per a la política municipal perquè en uns 2 anys finalitza una de les pròrrogues i seria moment de recuperar la gestió i el control del servei. D’aquesta manera evitaríem actuacions abusives com han estat les factures inflades que han rebut moltes llars aquest any per mala gestió de Sorea. De fet, probablement moltes persones potser no hagin detectat l’abús en les factures perquè la diferència és relativament poca, i mentrestant Sorea cobra indegudament. En altres ocasions hem vist com passaven factures incorrectes a l’Ajuntament. A més, el preu que paguem el finançament de Sorea per les obres de la nova captació el 2017 és molt més car que qualsevol préstec bancari. Aquest és un tema cabdal que s’ha d’abordar des de ja i veure’s plasmat en els pressupostos i política municipal.

Per tots aquests motius, la CUP vam votar en contra del pressupost.