Quin nou rumb pren la gestió de l'Embarcador del Ter a iniciativa de l’equip de govern?

El passat 10 de març, el Grup Defensa del Ter, organització ecologista amb un fort arrelament al nostre municipi, feia públic un comunicat en què informava que l’Ajuntament de Manlleu els havia comunicat oficialment que no se’ls prorrogava la llicència de l’ús de l’Embarcador del Ter. Aquest espai va néixer per iniciativa del GDT al 1996 i al cap de set anys se’n va formalitzar l’ús per part de l’Ajuntament traient a concurs la seva gestió, que ha anat a càrrec d’aquesta entitat després d’haver guanyat successivament els respectius concursos públics. La darrera llicència havia estat atorgada l’any 2018 pel termini d’un any i prorrogable per tres anualitats, si cap de les dues parts deia el contrari. Tanmateix, dos anys abans de finalitzar el contracte, l’equip de govern va decidir no prorrogar-lo i posar fi a la gestió que s’estava portant a terme.

Immediatament després de la publicació del comunicat del GDT, l’equip de govern de l’Ajuntament s’afanyava a rebatre’l amb una entrevista al Diari de Manlleu en què s’acusava l’entitat ecologista de mentir i es presentava la decisió de no allargar la concessió —que el conveni vigent possibilitava— i treure la gestió de l’Embarcador novament a concurs com l’acte més transparent i neutre possible, convidant el GDT a presentar-s’hi de nou, juntament amb altres iniciatives, i “que guanyi el millor”.

El que no explicava el regidor de promoció econòmica de l’Ajuntament de Manlleu en aquesta entrevista era el canvi de bases que des de l’equip de govern havien incorporat al nou concurs, aprovat en la Junta de Govern Local del 10 de març d’enguany. Un canvi de criteris que il·lustra a la perfecció el gir en el model pel qual aposten ERC Manlleu i Junts per Manlleu des de fa temps, el qual dista molt de la filosofia amb què va començar a caminar un espai que ha aconseguit tornar a acostar la població de Manlleu al riu. Així, des de la CUP Manlleu entenem que les bases del nou concurs —el qual va quedar paralitzat degut a la situació generada per la COVID-19, però que recentment s’ha tornat a activar afegint-hi referències a la situació actual— responen a la voluntat política de l’actual equip de govern, de la qual, novament, discrepem profundament.

Amb una comparació ràpida entre la convocatòria de 2018 i l’actual de 2020 n’hi ha prou per veure a què ens referim. Si fa dos anys s’apostava per un espai que tingués “la voluntat d’acostar la gent al riu i promoure el consum de productes locals i de proximitat”, enguany l’equip de govern ha esborrat dels criteris qualsevol referència a la priorització dels productes quilòmetre zero. A diferència del plec de condicions de 2018, la paraula “riu” no hi apareix ni una sola vegada. De la divulgació del patrimoni natural i l’educació ambiental, tampoc ni rastre. L’oferta cultural, subordinada a l’atracció de “turisme”.

Tot plegat fa evident el canvi de rumb que fa temps que temíem que l’equip de govern portava de cap respecte a l’Embarcador del Ter i que ha acabat desembocant en la decisió de renunciar a gestionar-lo per part del GDT. Entenem que els esmentats canvis en el plec de condicions són totalment incompatibles amb l’aposta que l’Ajuntament diu fer per l’economia social, solidària i arrelada al territori, alhora que esdevenen un símptoma perfecte de la feblesa d’aquest compromís. Així mateix, les maneres de fer suposen un pèssim exemple de la relació que l’Ajuntament hauria de tenir amb el teixit associatiu manlleuenc i denoten molta més preocupació per explotar econòmicament el passeig del Ter que per visibilitzar el riu i les problemàtiques que l’envolten i tenir cura del tresor natural que és el Ter, tot promovent un acostament a aquest respectuós amb les seves necessitats.

Des de la CUP emplacem ERC i Junts per Manlleu a anar de cara i exposar clarament el nou model pel qual aposten per l’Embarcador del Ter i a no intentar vendre gat per llebre: el nou concurs no és neutre i camina en la direcció contrària del que fins ara havia estat un dels espais més concorreguts per manlleuenques i manlleuencs durant l’estiu. El nou model fa passes enrere en l’aposta per l'economia social i solidària i en el suport al teixit associatiu i a les iniciatives col·lectives sense ànim de lucre. En definitiva, va en contra d'allò comú i integrador i defensa el negoci lucratiu.

Manlleu, Països Catalans
Maig de 2020