Aportacions al ple de cartipàs

La duplicitat de càrrecs fa més petita la democràcia

El vot de la CUP Manlleu respecte al règim de dedicació, retribució i indemnitzacions dels càrrecs electes i dels grups polítics municipals, al ple de cartipàs d'aquest mes de juliol, ha sigut clarament en contra.

L’alcalde de Junts fent ús legitim d’aquesta majoria amb el PSC, s’ha apujat el sou un 5,5%. Tan de bo les famílies haguessin rebut en el termini de dos mesos aquesta puja. Totes les regidories agafen com a referència, en les diferents dedicacions, els 44.000€ quan això no hi era a la legislatura passada, també s’ha anivellat però a l’alça.

Ja ho vam dir fa quatre anys i ho tornarem a dir i ho tornarem a denunciar. El règim d’indemnitzacions i concretament l’assistència a la junta de govern local és un escàndol: 250€ per reunions que duren 5 minuts. Lògicament si fem l’anàlisi polític entendrem coses. Dels 4 regidors del PSC, 3 no tenen dedicació a l’Ajuntament però assistiran a les Juntes de govern. Sumant tots els òrgans cobraran 1.310€ al mes per assistències. No podem fer altra cosa que criticar aquesta anomalia que es continua aquesta legislatura.

En el nostre codi ètic parlem de la duplicitat de càrrecs i és una cosa que no contemplem. Entenem que la duplicitat de càrrecs fa més petita la democràcia en el sentit que la gent acumula poder, per tant és quelcom que no hi estem d’acord. Entenem diferent la política. En aquest ajuntament ens trobem que la 2a tinent d’alcalde és diputada al Parlament de Catalunya, és tinent d’alcalde, regidora i responsable d’una àrea d’urbanisme. El que no faci aquí ho farà a l’altre lloc, i el que no faci a l’altre lloc ho farà aquí, i viceversa. En algun lloc hi perdran, esperem que no sigui a l’Ajuntament de Manlleu. Però bé, la 2a tinent d’alcalde en un debat electoral de campanya va dir que si sortia escollida a l’equip de govern no cobraria cap diner de l’Ajuntament i que tots anirien destinats a temes socials. El que es va aprovar al ple en aquest punt són al voltant de 13.000€ a l’any. La pregunta és clara: la 2a tinent d’alcalde, Marta Moreta, tal i com es va comprometre als debats electorals, renuncia a aquestes percepcions i per tant, no cobrarà cap diner en concepte d’assistències?

Manlleu impulsa la promoció de 69 habitatges protegits

Ja era hora que s’hagi aprovat un plec de clàusules per a la transmissió de dret de superfície i promoció de 69 habitatges protegits per a destinar a lloguer assequible, impulsat per l’anterior legislatura, després de quinze anys sense cap tipus de promoció ni actuació clara de foment de l’accés a l’habitatge assequible.

La CUP des de sempre ha demanat posar l’habitatge al centre de les prioritats de l’ajuntament atès que és un dret bàsic malauradament trepitjat i que es va molt tard per complir amb les responsabilitats de tota administració pública que és la garantia de drets. Així, encara que tard, valorem molt positivament que s’impulsi la construcció d’habitatge protegit de lloguer.

No obstant, volem posar de manifest diversos aspectes relacionats amb aquesta promoció.

En primer lloc, trobem a faltar clàusules socials en aquesta licitació. Existeixen entitats no lucratives especialitzades en la promoció d’habitatges i en la seva gestió amb criteris socials, però no hi  ha cap criteri de valoració que tingui en compte el no lucre, la qual cosa continua en la tendència de transmissió de diners públics cap a beneficis privats particulars.

D’altra banda, aquesta és una inversió rellevant al municipi i és imprescindible tirar-la endavant amb un diagnòstic rigorós tant de les necessitats d’habitatge, com de les necessitats de cohesió social, de mobilitat i de sostenibilitat ambiental. És per això que demanem que les característiques dels habitatges fomentin la mixtura social i la cohesió, així com que tinguin espais suficients tant dins l’habitatge com als espais comuns (inclòs l’ascensor) per a l’aparcament de bicicletes i patinets en la línia de disminuir l’ús del cotxe i fomentar la bicicleta. El plec preveu aparcaments per a cotxe, però en canvi no determina res en relació a la bicicleta i patinets. Òbviament, com no pot ser d’altra manera, cal que siguin habitatges ben aïllats i eficients energèticament, amb sistemes d’energies renovables que funcionin (estem massa acostumats a veure edificis en què en la teoria hi ha les instal·lacions solars però que no funcionen).