Aportacions de la CUP al ple de setembre

Nova privatització a proposta de l'equip de govern

Com és habitual en el que portem de legislatura, l'equip de govern de l'Ajuntament de Manlleu va aprofitar una modificació en les Relacions de Treball de la plantilla del consistori per tirar endavant una nova privatització, en aquest cas, en relació al personal del servei de neteja municipal.

La proposta va arribar al ple per iniciativa del govern, i consistia en aprofitar la jubilació d'una persona per amortitzar la plaça, i externalitzar-la a una empresa privada per tal que gestioni la vacant.

La CUP vam votar en contra d'aquesta proposta, i vam manifestar la nostra rotunda oposició a aquest tipus de privatitzacions, que en la majoria de casos, es tradueix en la pèrdua de qualitat del lloc de treball externalitzat, contractes precaris i de poca durada, i la corresponent reducció salarial perquè l'empresa intermediària en pugui treure rendiment i beneficis.

Una vegada més, la CUP va deixar palès que les administracions públiques com l'Ajuntament de Manlleu no han d'alimentar aquesta voràgine de sous de misèria i contractes precaris en la que s'ha convertit el mercat laboral, especialment després de la crisi de 2008. Pensem que cada lloc de treball privatitzat, és un atac frontal als drets i a la dignitat col·lectiva de la classe treballadora. Malgrat la nostra oposició, la privatització es va aprovar per una àmplia majoria.

Marc d’acció en l’Economia Social i Solidària

S’ha portat al ple l’aprovació del marc d’acció en Economia Social i Solidaria (ESS) a Manlleu. Hi hem votat a favor perquè des de la CUP entenem que l’economia sense una basant social i solidària desemboca en situacions elitistes, cap una economia que només mira per allò individual a costa del comú. Tota feina per obrir pas a l’ESS és necessària des de l’administració.

Malauradament en aquest cas ens trobem un projecte impulsat per la casuística, on un equip tècnic que creu en aquesta línia de treball i l’arribada d’un seguit de subvencions han permès tirar-ho endavant. Però, a hores d’ara, l’ajuntament no ha destinat cap partida pressupostària a l’ESS. L’Ajuntament continua sent permissiu i convivint amb l’economia més ferotge, com per exemple: blanquejant les entitats bancàries. No tot desenvolupament s’hi val.

El nou POUM, una oportunitat perduda

Des de la CUP vàrem fer una intervenció entorn a la imminent aprovació inicial del nou POUM que està prevista per aquest mes d'octubre. Aquesta és l'aprovació més important de tot el procés d'elaboració del nou POUM i s'ha confirmat allò que la CUP portàvem alertant els últims mesos.

El dibuix del POUM que es vol aprovar no incorpora les aportacions sorgides del procés participatiu. Aquest procés, per exemple, va concloure que calia protegir el sòl agrícola, apostar pel petit comerç a Manlleu i limitar la creació de nous grans centres comercials. L’equip de govern, en canvi, ha inclòs al nou POUM la ronda nord-oest que preveu un gran centre comercial al Poquí.

Un POUM és una eina que condiciona el futur d'una població per els següents 20 anys, i per tant té unes importants implicacions socials, culturals, econòmiques, de mobilitat, de relació amb l’espai públic, mediambientals, en les polítiques d’habitatge, etc. i creiem que hauríem fet bé de no repetir els mateixos errors d’un model i d’una planificació que ens va portar a la crisi i a la situació d’emergència social que encara arrosseguem.

Pont finalitzat i passera per començar

Al torn de precs i preguntes vam comentar que era una bona notícia que les obres del pont haguessin finalitzat abans d’hora, d’aquesta manera es reduïa el malestar que aquestes podien generar. També vam recordar però el joc que hi ha hagut entre l’execució de la passera i les obres del pont durant tots aquests mesos, amb el compromís de l’equip de govern des de l’inici que podrien passar cotxes per la passera mentre duressin les obres del pont. I no ha estat així. Al gener ja alertàvem que la passera de la Devesa era un projecte i que les obres del pont era un altre, i que calia valorar altres solucions més fermes per donar sortida a les demandes del veïnat.

S’ha jugat amb ambigüitat amb un tema prou sensible, que ha generat moltes preocupacions, i que hagués calgut abordar amb clara transparència i obrint espais perquè els veïns i veïnes poguessin expressar totes les seves inquietuds.