Aportacions de la CUP Manlleu al ple de febrer

Aportacions de la CUP Manlleu al ple del 25 de febrer de 2020

1. PLA LOCAL DE JOVES DE MANLLEU

Aquest Ple municipal va aprovar El Pla Local de Joves. Una eina que hauria de guiar les polítiques de jovent per als anys 2020-2023 a Manlleu. Des de la CUP hi vàrem votar a favor ja que considerem que el Pla té potencial per a revertir el desmantellament progressiu que ha patit l’àrea de jovent els últims anys, però vàrem alertar que tenir un Pla no és garantia de que s'apliqui si no va acompanyat d'una voluntat política clara d’extreure’n tot el potencial.

En aquest sentit, ens preocupa que accions importants del Pla es deixin pel final del mandat o que el Pressupost municipal de l’Àrea de jovent no augmenti, sinó que es mantingui en un insignificant 0,25 % del total, condicionant d'aquesta manera l'execució del Pla a que arribin subvencions d’altres administracions.

En el procés d’elaboració del Pla des de la CUP ens hi hem implicat i hem traslladat un conjunt de propostes, un nombre considerable de les quals hi han estat incorporades, ja sigui parcialment o totalment.

Vàrem contribuir activament a la perspectiva de gènere del PLJ. Considerem que, en temps en què l’extrema dreta ha declarat la guerra al feminisme i el moviment LGTBI cal valentia en aquest sentit, i considerem que el PLJ, almenys sobre el paper, la té.

No obstant, no totes les propostes de la CUP van ser incorporades al redactat. De les propostes que consideràvem prioritàries:

- Recuperar la figura de tècnic/a de jovent. Només es preveu a temps parcial.
- Reobrir un espai dedicat als joves i impulsar un debat amb el jovent sobre quin ha de ser el model de gestió d’aquest espai. Ho contempla, però cap a finals del mandat.
- Contractar almenys 2 educadors/es de carrer. Condicionat a l'arribada de subvencions.
- Augmentar substancialment el pressupost destinat a les polítiques de jovent. El Pla no ho contempla.

Després de l’aprovació d’aquest Pla, cal passar del paper i les paraules als fets: treballar activament per desplegar-lo i fiscalitzar-ne el seu compliment. Cal traduir a la pràctica allò que el pla preveu. Si hi ha voluntat real de desplegar polítiques de jovent ambicioses i transformadores, la CUP hi serem. Per fer brindis al sol estèrils, no.

2. PLAÇA 1 D’OCTUBRE I PLAÇA DE LES DONES DEL TER

Una altre aprovació del ple del mes de febrer va ser la denominació de diferents carrers del municipi. Cal dir que el mes d’octubre de l’any passat la CUP va presentar una moció proposant anomenar una plaça del municipi, 1 d’octubre, moció que va ser aprovada. Vam proposar també en aquell moment que es decidís de forma participativa amb el poble quin espai s’anomenaria 1 d’Octubre. No obstant, sense haver-ne parlat més, aquest mes de febrer ens hem trobat a l’ordre del dia la decisió unilateral de l’equip de govern d’anomenar plaça 1 d’Octubre a la coneguda com a plaça de l’antic mercat dels dilluns.

Malgrat hem votat a favor d’aquest nomenament, vam deixar clara la nostra crítica en relació a les formes i al menysteniment que suposa a la implicació i participació de les persones, just al contrari del que va representar l’1 d’Octubre pel país. Ni tant sols es va comunicar aquesta decisió a l’ANC ni a CDR, ni molt menys a la població en general.

D’altra banda valorem positivament i vam votar a favor del nomenament de la plaça de les Dones del Ter a l’esplanada davant del Museu Industrial atès que és un espai nou lligat a l’equipament i ens sembla coherent en relació a la tasca de conservació, reconeixement, divulgació i posada en valor de l’aportació de les dones en la vida productiva i obrera de Manlleu.

3. MODEL DE RECOLLIDA SELECTIVA

A més, en aquest ple es va buscar el compromís per fer un canvi en el model de recollida de residus al qual vam votar a favor perquè, com ja sabem, any rere any hi ha un índex més elevat de generació de residus com a conseqüència del model lineal de consum que impera en el capitalisme.

Vam exposar que ens trobem davant d’un greu problema ambiental degut al malbaratament de recursos naturals, la generació i el tractament de residus relacionat amb l’emergència climàtica que estem vivint.

Per això, des de la CUP vam defensar que el porta a porta és el sistema que pot assegurar la màxima recuperació i el reciclatge de residus perquè augmenta tant la quantitat recollida de cada fracció com la bona qualitat de la mateixa. De manera que augmenta el retorn econòmic i el major reciclatge i per tant, sostenibilitat ambiental, fi últim del sistema. Malgrat que a Manlleu tenim bons índexs de recuperació, sempre es pot millorar, especialment en la qualitat de la tria.

També vam voler remarcar que el Porta a Porta és un sistema de recollida basat en la coresponsabilitat i individualització de les persones pel què fa a la gestió dels residus domiciliaris. De manera que la ciutadania participa activament i se sent part de la solució. Però som conscients que sobretot al principi, sorgiran reticències importants pel canvi d’hàbits que suposa. Per això, vam demanar que des de l’Ajuntament es dediquin esforços permanents per fer campanyes de sensibilització a la ciutadania.

D’altra banda, vam exposar que un altre dels avantatges fonamentals que veiem en aquest sistema és la possibilitat a futur d’implantar mesures que fomentin allò més important, la reducció de residus. A la llarga, la identificació de les quantitats generades per cada habitatge es pot vincular amb una progressivitat a la taxa de residus de manera que generar molts residus sigui motiu de pagar proporcionalment més.

Tot i això, vam manifestar que malgrat un dels inconvenients pot ser el major cost de la recollida, per nosaltres es compensa amb el seu major impacte ambiental i també social atès que suposem que pot generar un augment de llocs de treball, tant necessaris al nostre poble.

En la nostra intervenció vam demanar que en un futur, la gestió de residus hauria de ser totalment pública, mancomunada amb els municipis propers o el consell comarcal. Creiem que un servei prestat directament pel municipi permet un control directe capaç de connectar amb les necessitats de la ciutadania, garanteix un servei de proximitat, més econòmic i de millor qualitat. Garanteix les condicions laborals dels treballadors i treballadores. I a més, els beneficis que es generen reverteixen en la comunitat i no en una empresa privada lucrativa.

Pensem que des dels municipis hem de fer canvis valents per avançar cap a la transformació de la societat. El reciclatge no pot ser una opció sinó una obligació per tal de protegir el medi ambient i per això, cal fer campanyes de sensibilització i educació a la ciutadania.

Finalment, vàrem fer notar que la recerca d’aquest compromís unànime que es va buscar en aquest ple sobre el plantejament del canvi de model estaria bé que es donés en molts altres temes del municipi que també són de molta rellevància pels quals s’acostuma a consensuar poc o gens amb l’oposició.