Comunicat de la CUP Manlleu en relació a les amenaces d'Endesa perquè l'Ajuntament assumeixi els deutes de les persones vulnerables

El mes d’agost passat l’Ajuntament de Manlleu va rebre, com molts altres ajuntaments de Catalunya, la reclamació i amenaça per part d’Endesa en què li exigeix que pagui el deute acumulat per les persones i famílies vulnerables que es troben en situació de pobresa energètica o sinó iniciarà els procediments de suspensió del subministrament elèctric a partir de l’1 d’octubre.

Des de la CUP Manlleu considerem que aquest tipus d’amenaces són inacceptables, que l’Ajuntament de Manlleu s’ha de negar rotundament a pagar aquests deute.

La llei 24/2015, nascuda d’una iniciativa legislativa popular (ILP) impulsada per la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH), l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) i l’Observatori DESC, és la llei pionera per a la protecció dels dret fonamentals relacionats amb l’habitatge. Aquesta llei prohibeix els talls de subministraments bàsics a les persones en situació vulnerable i cap empresa està per sobre la llei.

D’altra banda, després de 4 anys de vigència de la llei, que obliga a signar convenis entre les empreses subministradores i administració pública, no s’ha arribat a signar aquests convenis per reticències de les companyies des del seu inici.

Endesa és una empresa privada que declara beneficis milionaris fruit d’una situació de domini oligopòlic i imposant les tarifes elèctriques més altes d’Europa. Aquests beneficis només enriqueixen el seu consell d’administració. La quantitat reclamada és insignificant per a aquesta companyia.

Per això demanem a l’equip de govern de l’Ajuntament de Manlleu que sigui valent, compleixi amb la llei, i que no destini cap diner públic a pagar les factures i deutes pendents de les persones que pateixen pobresa energètica. Aquest deute ha de ser condonat i assumit íntegrament per Endesa i la resta de subministradores.

Davant l’amenaça de tall de subministrament, si es dona el cas, també demanem que apliqui les sancions previstes per incompliment de la llei, que poden arribar als 90.000€ per cada cas; cosa que ja hauria d’haver sancionat anteriorment en talls il·legals de subministrament que han practicat algunes empreses.

A futur, demanem també que l’Ajuntament aposti per deixar de ser client d’empreses que no respectes els drets de les persones, les lleis que les protegeixen i que tenen pràctiques coaccionadores, i per contra, fomenti i treballi amb empreses de l’economia social i solidària.