Comunicat sobre la gestió del servei d'abastament d'aigua potable a Manlleu

La CUP Manlleu hem estat demanant a l’equip de govern des de l’estiu de 2020 les liquidacions del servei municipal d’aigua de 2019 i 2020, i quants diners Agbar va facturar excessivament als abonats el tercer trimestre de 2020 per no haver fet lectures durant el confinament domiciliari. Sense resposta per part de l’equip de govern.

La setmana passada finalment vam accedir als expedients relacionats. Hem pogut consultar l’expedient de les liquidacions i destacarem el següent: 

  • De moment no està finalitzat el tràmit i no es disposa de la liquidació definitiva
  • La proposta provisional de liquidació que aporta Agbar dona un saldo a favor de l’ajuntament de 57.500€ que procedeixen sobretot de la sobrefacturació que va fer Agbar després del confinament domiciliari de 2020, com la CUP ha estat denunciant. Diners cobrats de més als abonats i abonades. 
  • Agbar pretén imputar unes factures del temporal Glòria per valor d’uns 5.500€ que no han estat tramitades pels procediments establerts.
  • Hem pogut veure a més que la pròpia Agbar ha format tècnics municipals de l’àrea d’urbanisme perquè fiscalitzin aquestes liquidacions econòmiques i que alhora no està presentant la documentació que se li requereix.

També hem accedit a una auditoria encarregada per l’Ajuntament de Manlleu a la Diputació de Barcelona, titulada “Estudi de costos i millora de la tarifa d’abastament d’aigua al municipi de Manlleu”, finalitzada el novembre de 2021. Les conclusions i comentaris finals d’aquesta auditoria són d’escàndol i confirmen les denúncies de la CUP: opacitat en la gestió d’Agbar i omissió del deure fiscalitzador i de control públic d’un servei tan bàsic i essencial com és l’aigua per part de l’equip de govern. 

Les conclusions de l’auditoria, en paraules del propi consultor diuen: 

  • L’objectiu de l’auditoria era calcular les despeses del servei imputables a la tarifa i determinar si els ingressos aplicats i l’ordenança fiscal corresponent és l’adequada per cobrir les despeses. El consultor ha calculat les depeses del servei amb les dades disponibles. La manca de dades només ha permès extreure conclusions parcials i sense cap tipus de validesa global. 
  • Només s’ha pogut comprovar el 22% de les despeses. Amb això es suggereix una reducció de les despeses estimades per Agbar d’un 10% aprox.
  • Algunes partides de despeses que no s’han pogut comprovar, com les despeses generals, són molt més elevades en % que en altres municipis.
  • No s’ha pogut comprovar les despeses de personal ni el criteri d’imputació d’aquestes despeses.
  • No s’ha pogut comprovar les partides de despeses de manteniment, treballs a tercers, tractament, transports ni de despeses generals.
  • No s’ha pogut comprovar la partida de tributs municipals.
  • No s’ha pogut contrastar si les inversions aplicades són les correctes. 
  • S’ha recalculat la retribució en base a les inversions del concessionari i l’import resultant és inferior a l’imputat pel concessionari.
  • La retribució del 16% sobre les despeses generals (és a dir, el benefici industrial) és superior a la mitjana comparat amb altres municipis.
  • La fórmula que s’utiliza per calcular la retribució d’Agbar (en base a 2017), el consultor considera que incrementa la retribució d’Agbar per sobre del que seria habitual en processos similars. 
  • Atès que no s’ha pogut contrastar la major part de despeses, el consultor no ha pogut proposar tarifes.
  • S’aconsella a l’ajuntament iniciar un procés de sol·licitud d’informació de detall a Agbar per poder realitzar una anàlisi completa de despeses i ingressos que permeti determinar la possibilitat de reduir la retribució al gestor i les tarifes

Queda palès, doncs, que la gestió privada d’aquest servei suposa una pèrdua de control per part de l’Ajuntament i el municipi, i un abús de poder per part d’Agbar. 

És obvi també, que l’equip de govern no està actuant amb transparència ni està complint amb les seves responsabilitats de seguiment i control.

Sabedors i conscients d’aquestes dades i informacions escandaloses que acabem de relatar, l’alcalde s’ha fotografiat al costat d’Agbar per promocionar una exposicioneta als porxos de la plaça, que l’únic que pretén és rentar la cara a Agbar, sense ni tant sols exigir-li la documentació econòmica que ja hauria d’haver presentat fa anys. Se li permet a qualsevol empresa utilitzar l’espai públic de la plaça per posar exposicions?

Tot plegat un escàndol i una vergonya que evidencia que l’equip de govern està essent condicionat directament per Abgar i que actua en contra dels interessos dels manlleuencs i manlleuenques. L’aliança de govern està faltant a tota ètica, transparència i bona gestió dels recursos públics i del bé comú, deixant-se portar pels interessos privats d’algunes persones i de l’empresa concessionària.

La gestió privada és un desastre. Ja n’hi ha prou d’aquesta forma de funcionar. És urgent posar-se a treballar, acabar les liquidacions de 2019, 2020 i 2021, recuperar el control del servei, i fer tots els passos necessaris per la recuperació de la gestió pública del servei: auditoria i intervenció tècnica i financera, comprovar que el deute que Agbar reclama per les inversions realitzades és tal, i destinar el pressupost necessari per la remunicipalització.

I sobretot, deixar de fallar a la població. Més clar, l’aigua.

16 de febrer de 2022

Intervenció al ple a partir del minut 46: https://www.youtube.com/watch?v=gluZ18-stu0