El pressupost municipal de Manlleu no denota un gir cap a l'esquerra

Perquè és un Pressupost que no denota un gir cap a l'esquerra en les polítiques d'aquest Ajuntament, la CUP Manlleu hi hem votat en contra:

S’acaba l’any i és moment de planificar l’estratègia i gestió municipals de 2020. Al ple municipal del mes de novembre, la setmana passada tenia com a punt més important a l’ordre del dia l’aprovació del pressupost per a 2020. Va ser aprovat amb els vots a favor d’ERC, JxCat i Som-i, i els vots en contra de PSC i la CUP.

El vot en contra de la CUP es basa en diversos arguments. D’entrada, el pressupost que es va aprovar, es va presentar prèviament a la resta de partits com una proposta tancada, no oberta al debat, fet poc indicatiu que l’equip de govern vulgui impulsar la participació.

Des de l’inici d’aquesta legislatura, s’han presentat i en alguns casos aprovat diversos Plans (Salut pública, Convivència en la diversitat, Joventut). No obstant, el pressupost aprovat no inclou les actuacions més fonamentals o noves d’aquest plans. D’altra banda, no coneixem el PAM (Pla d’acció municipal) que hauria de ser el que serveix de base per a elaborar el pressupost. Tenim doncs un pressupost mancat de direcció o filosofia política. En tot cas, no s’orienta cap a l’esquerra.

Es tracta d’un pressupost que no suposa cap avenç cap a la garantia dels drets socials i les necessitats bàsiques. En una població com Manlleu, amb una incidència de pobresa del 24% de la població i un 14% d’atur (octubre 2019), amb moltes persones i famílies amb dificultats per accedir o mantenir l’habitatge, unes 500 famílies receptores d’aliments a través d’El Sarró, no es pot permetre un pressupost que disminueixi les partides destinades a promoció de l’ocupació o que plantegi partides irrisòries per a cobrir necessitats bàsiques com l’habitatge, o per al desenvolupament dels grups poblacionals més vulnerables com el jovent i les dones.

Per contra, els increments de despesa més rellevants en comparació al pressupost de 2019  són en deute públic i òrgans de govern. Cal recordar l’augment de despesa que suposa la composició de l’actual equip de govern.

En relació a les despeses i inversions, hi trobem a faltar una voluntat clara de fer política d’habitatge basada en la garantia de drets així com d’una política de protecció de les persones i dels drets més bàsics. 50.000€ per a inversió en compra d’habitatge i res és el mateix, mentre es desaprofiten recursos autonòmics. Cap despesa prevista per dotar de recursos ni personal especialitzat per a l’oficina local d’habitatge.

Continuarem sense cap local destinat al jovent i amb una dotació molt baixa per a actuacions relacionades. L’agent d’igualtat continuarà a mitja jornada sense poder atendre totes les necessitats i amb insuficient dotació per al pla d’Igualtat.

És qüestió de prioritat i el pressupost no respon a les prioritats que sempre ha defensat la CUP.