L'assemblea de la CUP Manlleu assumeix el codi ètic per a les properes eleccions municipals

La Candidatura d'Unitat Popular (CUP) és un espai polític municipalista basat en l'assemblearisme que té com a objectiu la transformació social en el marc dels Països Catalans. Per assolir aquesta fita, apostem per la radicalitat democràtica i ens dotem d'eines col·lectives com el codi ètic que us presentem.

El codi ètic és un compromís assumit per totes les persones que formen part de la llista electoral de la CUP Manlleu que es presentarà a les properes eleccions municipals. Respon a la necessitat i urgència d'establir mecanismes de transparència, limitació de sous i mandats, rendició de comptes i mesures anticorrupció.

Aquest document va ser ratificat i aprovat el passat 6 de març de 2023 mitjançant una assemblea, culminant, així, un procés d'aportació de propostes que tenen com a objectiu garantir la conducta exemplar de les persones representants de la CUP Manlleu que puguin ser escollides com a càrrecs electes. Aquest codi ètic n'és el resultat final.

- Transparència

Els càrrecs electes informaran de tots els temes municipals que es plantegin des de l’Ajuntament a l’assemblea de la CUP Manlleu. També informaran al conjunt del veïnat i associacions de Manlleu, a través dels mecanismes informatius i participatius adients.

- Limitació de sous

Els càrrecs electes que temporalment no puguin exercir la seva professió per ocupar càrrecs com l’alcaldia o siguin regidors i regidores a l’equip de govern municipal a temps complet, mai rebran més de 2,8 vegades el Salari Mínim Interprofessional brut.

Les diferents assistències que rebin les representants per la seva activitat institucional es destinaran: el 75% a l’assemblea local de la CUP, la qual decidirà el destí d’aquestes (funcionament intern, projectes socials) i el 25% a les regidores i regidors. Així mateix, es vetllarà per cobrir econòmicament, amb la mesura que sigui possible, aquelles despeses que, per qüestions familiars, necessitats de cures o situacions de precarietat laboral puguin impedir a les regidores i regidors exercir la seva tasca. L’assemblea valorarà cada situació concreta.

- Limitació de mandats

Els regidors i regidores tindran els mandats limitats a un màxim de dues legislatures consecutives.

- Sense duplicitats de càrrecs

Els regidors i regidores de la CUP no podran tenir duplicitat de càrrecs en les institucions ni a la mateixa organització. En cas de ser d’obligat compliment (consells comarcals), si hi ha ingressos econòmics, aquests es destinaran a projectes socials.

- Democràcia directa i participativa

Els plantejaments dels càrrecs electes de la CUP a l’Ajuntament seran decidits prèviament de forma assembleària, afavorint la participació de la ciutadania (poble). Qualsevol actitud contrària a les decisions de l’assemblea o al codi ètic pot comportar la revocació del càrrec.

La CUP vetllarà per afavorir mecanismes de democràcia directa, transparència i participació ciutadana per aquells temes de gran importància per a la població.

- Sense crèdits

La CUP mantindrà la seva independència respecte als grups financers. No es sol·licitarà cap crèdit bancari per al finançament de la candidatura ni per a les campanyes electorals. A més, es faran públics, anualment, els ingressos i despeses derivats de la seva activitat, el cost de la campanya electoral i la renda de les regidores i regidors de la CUP.

- Funció pública

Els càrrecs electes no podran utilitzar mai recursos públics ni fer ús d’informació privilegiada per a finalitats personals, privades ni lucratives. Tampoc acceptaran regals ni privilegis de cap persona, empresa i/o institució que busquin una contraprestació o afavorir els seus interessos.

De la mateixa manera, no acceptaran un càrrec de poder o llocs de treball de direcció en empreses privades que hagin estat relacionades amb l'Ajuntament o en organismes públics que hagin estat creats pel consistori durant els quatre anys següents al seu mandat.

En el supòsit que un membre de la CUP fos imputat per algun delicte en un cas de corrupció, deixarà automàticament el seu càrrec orgànic o electe.

> Descarrega el codi ètic